Een groepset speciaal gemaakt voor gravel, die zijn we nog niet eerder tegengekomen. Natuurlijk zit er op elke huidige gravelfiets een groep, zelfs vaak uit diezelfde Shimano familie en daarmee konden we prima gravelen. De vraag is dan ook, waarom is deze GRX groepset beter voor een gravelfiets?

Officieel noemt Shimano de GRX de eerste groepset voor gravel en adventure met als kenmerk dat je snel moet kunnen rijden maar ook op allerlei onverharde ondergronden. Om tegemoet te komen aan de gravelrijder zijn er best een aantal dingen anders dan bij de reguliere groepsets. Shimano heeft drie series van de GRX: RX800, RX600 en de RX400.

Shimano GRX 800 Di2

Cranksets
Alle cranksets hebben een extra 2,5 mm ruime kettinglijn zodat er extra ruimte is voor frames met ruimte voor bredere banden. Er zijn twee cranks geschikt voor 1 x 11 aandrijving, twee voor een 2 x 11 en een voor een 2 x 10 aandrijving. Waarbij opvalt dat de 2 x 11 RX810 twee voorbladen heeft van 48T en 31T. Dat is een stap van 17 tandjes en dat is een erg grote stap. Handig zodat je op elk terrein een geschikte versnelling kan vinden. Uiteraard heeft Shimano een voorderailleur erbij ontwikkeld die deze stap aankan. Hieronder de opties en bijbehorende gewichten:

1 x 11 RX810 – 40T of 42T (655 gram)
1 x 11 RX600 – 40T (735 gram)
2 x 11 RX810 – 48-31T (722 gram)
2 x 11 RX600 – 46-30T (816 gram)
2 x 10 RX600 – 46-30T (819 gram)

2 x 11 met 48-31T

Voorderailleurs
Zoals net gezegd is de voorderailleur zo ontwikkeld dat hij de maximale stap van 17 tandjes voor aankan. Je kan kiezen uit een Di2 of een mechanische versie. Deze derailleurs hebben ook een extra 2,5 mm ruimte voor bredere banden (max. 42 mm). Die 42 mm geld dan alleen als je de derailleur combineert met de GRX cranksets die ook die 2,5 mm extra ruimte bieden zoals hierboven beschreven, maar dat lijkt me logisch.

Shimano RX800 voorderailleur Di2 vs mechanisch

De RX400 voorderailleur is specifiek voor de 2 x 10 groepset. Hieronder de opties en bijbehorende gewichten:

RX815 – 131 gram
RX810 – 94 gram
RX400 – 95 gram

Achterderailleurs
Achter kan je MTB- of wegcassettes gebruiken. Bij de achterderailleurs kan je kiezen uit een Di2 met korte of lange kooi en een mechanische derailleur met korte of lange kooi. Die korte kooi heb je nodig als je kiest voor een cassette van een weggroep met 11 – 30/34T en een lange kooi heb je nodig als je een mountainbike cassette gebruikt met 11 – 40/42T.

Shimano RX800 derailleur Di2 vs mechanisch

De derailleurs hebben de techniek van de RX derailleurs waarbij de ketting wordt gestabiliseerd en dus minder snel bij hobbels van je tandwiel stuitert. Shadow RD+ heet die techniek. Hierbij geldt ook dat de RX400 specifiek voor de 2 x 10 groepset is. Hieronder de opties en bijbehorende gewichten:

RX815 – Di2 – korte kooi (288 gram)
RX817 – Di2 – lange kooi (322 gram)
RX810 – Mechanisch – korte kooi (251 gram)
RX812 – Mechanisch – lange kooi (264 gram)
RX400 – Mechanisch (n.n.b. gram)

Shifters
Ook de shifters zijn aangepakt bij deze GRX groep. De rubbers bovenop zijn duidelijk grover dan die op de weggroepen alleen bij de RX400 groep is de grip hetzelfde als bij de weggroep. Dit is gedaan om beter grip te hebben op ruig terrein. Ook is de remgreep golvend zodat je daar ook beter grip hebt. Verder hebben ze het draaipunt van de shifter 18 mm hoger gemaakt voor een betere hefboomwerking. Ook is er rekening gehouden met de dropperpost die tijdens het gravelen erg handig kan zijn. De mechanische linker shifter kan je bij een 1 x 11 opstelling gebruiken als bediening van de dropperpost. Zo blijft je stuur lekker schoon. Wil je geen dropperpost dan kan je voor je linker shifter ook een shifter zonder mechanisme kiezen. De linker Di2 shifter voor 1 x 11 blijft wel met drie knoppen zodat je die eventueel kan instellen voor het schakelen of voor het bedienen van bijvoorbeeld je fietscomputer of verlichting etc.

Shimano RX800 shifters Di2 vs mechanisch

Remmen doe je met schijfremmen. De toplijn (RX800) heeft de Servo Wave remtechniek van de mountainbike groep. Kort gezegd rem je hiermee sneller maar hebt ook meer gevoel bij het remmen. De andere remmen hebben dezelfde techniek als je gewend bent van de weggroepen. Ook is er een extra remhendel die je bovenop je stuur kan zetten. Iets wat je soms in de cross nog wel eens voorbij ziet komen. Zo hoef je niet de hele tijd in de beugels om te kunnen remmen. Hieronder de opties en bijbehorende gewichten van de shifters:

RX815 – Di2 – L/R  (565 gram)
RX810 – Mechanisch – L (n.n.b. gram)
RX600 – Mechanisch – L/R (611 gram)
RX400 – Mechanisch – L/R (613 gram)

Gravel wielsets
Ze hebben bij Shimano ook een tweetal wielsets specifiek voor gravel ontwikkeld. De ene wielset is 700c en de andere is 650b. De wielen zijn tubeless-ready en zijn geschikt voor 12 mm steekassen. De binnenbreedte is extra breed met 21,6 mm en de hoogte is 22 mm. Hieronder de gewichten van de wielsets:

RX570 – 700c (1600 gram)
RX570 – 650b (1540 gram)

700c wielset

Kortom een complete groepset voor de gravelfiets. De prijzen zijn ons nog niet bekend. De beschikbaarheid van de mechanische groepen is juni. Voor de Di2 groep moet je een maandje langer wachten, namelijk augustus. Binnenkort de goepset maar eens testen.

Meer info via Shimano