Geloof het of niet, maar Nederland en België zijn niet de enige plekken waar het weer ons regelmatig in de steek laat. Zeker in de winter is het niet altijd even prettig om naar buiten te gaan. Vergelijkbaar qua neerslag is Engeland. En ook daar zijn renners die de lange duurtrainingen in voorbereidingen op het seizoen gewoon in eigen regio afwerken.

Tom Barras is tegenwoordig ‘directeur sportif’ bij zijn voormalige ploeg NTFO. Tot 2015 was hij wielrenner van beroep en heeft hij vele trainingsuren door het Engelse weer en wind gemaakt. Een terugkerend probleem waren koude en natte voeten. Daar bedacht hij in 2006 al iets voor. Overschoenen tot net onder de knie, aangezien hij zelf veel last had van opspattend water dat via het scheenbeen de overschoen in sijpelde.

Spatz – Pro

Zelf knutselen
Bedacht in 2006, maar nooit verder uitgewerkt omdat er destijds nog geen geschikt materiaal voor hem voorhanden was. Nu zijn we inmiddels dertien jaar verder en zijn er drie types van de ‘Spatzwear’ overschoenen. Daar gingen tien prototypes aan vooraf, die hij zelf met lijm en een naaimachine in elkaar zette.

De Spatzwear overschoenen zijn gemaakt van neopreen. De buitenkant heeft een waterafstotende buitenlaag die een beetje lijkt op de overschoenen van Velotoze. Een dun rubber laagje waar water gewoon vanaf loopt. De naden zijn aan de binnenkant getaped zodat daar ook geen water doorkomt. De voorvoet is verstevigt en aan de onderkant zit een klittenband sluiting om de overschoen vast te maken. De randen hebben siliconen grippers die de overschoen strak op zijn plek houdt en voorkomt dat water een kans krijgt.

Pro en Roadman
Naar eigen zeggen zijn de overschoenen aero, sluiten ze goed aan zonder te knellen en zijn zo comfortabel dat je ze niet voelt. Of dat ook daadwerkelijk zo is kunnen we zonder een review niet vertellen. De prijs van een paar Spatzwear Pro overschoenen is £ 79,99. Omgerekend is dat bijna € 90,- en dat is best prijzig. Spatzwear claimt dat je daarmee wel droge en warme voeten houdt tijdens traininen van vier uur of meer.

Spatz – Pro

Voor extreem koude omstandigheden zijn er de Spatzwear Roadman. Deze zijn dikker dan de Pro uitvoering en bieden meer warmte. Daarnaast hebben ze rondom reflecterende strepen en logo’s zodat je beter zichtbaar bent. Deze uitvoering kost omgerekend zo’n € 95,- en zouden mijn voorkeur hebben gezien de extra isolatie.

Spatz – Roadman

UCI-Legal
Aangezien Barras zelf ook gekoerst heeft, was ook hij gebonden aan de regels die de UCI opstelt. Als je dan een product ontwikkelt voor de serieuze (wedstrijd)renner, dan wil je ook dat deze in alle omstandigheden kan worden gebruikt. Zo is er ook een UCI-regel voor de lengte van de overschoen. Een overschoen tot de knie is niet toegestaan en dus is er Spatzwear Legalz. Een overschoen gebaseerd op de Pro uitvoering, maar dan minder hoog zodat hij binnen de regels van de UCI blijft. De bovenkant kan je eventueel nog een stukje afknippen, mocht de jury het niet eens zijn met de lengte.

Meer info via Spatzwear

Spatz – Legalz
Spatz – Legalz