De aankondiging van allerlei nieuws van Specialized hebben we al gehad, maar nu konden we ook het nieuws in het echt bekijken tijdens het Specialized Retailer Event in het mooie Spa (België).

Aankomst in Spa
Je kon het evenement niet over het hoofd zien. De parkeerplaats van het hotel is omgetoverd tot een gigantische Test Area met allerlei racefietsen en mountainbikes. Ook een enorm doek met een mountainbiker bedekt de hele voorgevel van het hotel. (al hadden wij natuurlijk liever een racefiets op het doek gezien:-)). Ook in het hotel was het een en al Specialized. Een showroom, een buiten-showroom met racefietsen, maar ook mountainbikes en fatbikes, een bikefitcenter, damesfietsen en veel accessoires. Voor de opening hadden ze Christian Juul Jensen, renner van Team Tinkoff-Saxo, met z’n ploegleider uitgenodigd.

Wij wilden natuurlijk zo snel mogelijk het nieuws zien.

mountainbikes-specialized

Venge ViAS 2016
Het grootste nieuws was toch wel de nieuwe Venge. Deze aero racefiets is volledige nieuw ten opzichte van de oude Venge. Het enige wat hetzelfde is gebleven, zijn de zadelklem en de snelspanners. Uitganspunt bij de ontwikkeling was natuurlijk aerodynamica. Al het andere was ondergeschikt hieraan. Natuurlijk moet zo’n fiets ook functioneel worden, er goed uitzien en licht zijn, maar toch kwam dat op de 2e plaats. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de uitsparing in de onderbuis voor de voorrem. Niet echt esthetisch maar meer aero dan zonder uitsparing.

Een paar dingen vallen echt op aan de nieuwe Venge. Allereerst de cockpit. Het opvallende stuur (we moeten er nog steeds even aan wennen) dat samen met de smalle voorkant optimaal aero is. Je kan trouwens het stuur ook omruilen voor een vlak stuur, maar dan zit je dieper (tenzij je spacers gaat gebruiken maar dat kan niet de bedoeling zijn van zo’n racefiets). Sagan rijdt trouwens met zo’n Venge met vlak stuur, Cavendish met het ‘standaard’ stuur. De wielen zijn de nieuwe Roval CLX 64 wielen. De  wielen zijn zo breed dat ze breder zijn dan de banden. Dit was aerodynamisch het beste en zorgt er voor dat er minder een randje bij de overgang met de band zit. Ook hebben deze wielen nieuwe naven ten opzichte van de huidge wielen.

De voorrem zit achter de voorvork en de achterrem niet onder het bracket wat je misschien zou verwachten maar de plek net achter de bidonhouder was het best. De bidonhouder zelf heeft een geïntegreerde ruimte voor een mini-tool. Leuk detail is dat wanneer je de mini-tool eruit haalt, is de bidonhouder minder aero dan met mini-tool. Er zijn bijna geen kabels te vinden. Om precies te zijn slechts twee hele korte. Eentje bij de derailleur en eentje bij de achterrem. Verder helemaal niet. De Di2 indicator is netjes weggewerkt onder de bracket met een opening zodat je de lampjes kunt zien. Super clean dus. En wat betreft de snelheidswinst… volgens metingen door Specialized zelf is deze Venge 120 seconden sneller dan de S-Works Tarmac (6,5 kg) wanner je een uur lang 40 kilometer fietst. Dat is dus 2 minuten.

De nieuwe Venge komt er in eerste instantie in een frameset en als volledige fiets al S-Works en een Pro uitvoering. De prijs van de S-works met Dura Ace di2 en ingebouwde Quarq vermogensmeter is 10.999,- Euro. Jammergenoeg was er geen Venge om te testen, dus dat houden jullie nog tegoed. De Pro kost 7499,- Euro en de frameset kost 4999,- Euro.

sworks-venge-2016 sworks-venge-2016-stuur

S-works 6 wielrenschoenen
Een andere nieuwigheid zijn de S-Works 6 schoenen. Nieuw is de hielcup die ervoor zorgt dat je hiel op zijn plek blijft. Vooral bij het trekken aan de pedalen zul je dat merken. De glimmende materiaal is hetzelfde als de parachute die bij een spaceshuttle landing wordt gebruikt. Super sterk en licht. Ook is er iets meer ruimte bij de grote teen zodat de schoen helemaal goed rondom aansluit. De twee Boa sluitingen (S2, rechtsom strakker, linksom losser) en een klittenband zorgen ervoor dat de schoen strak getrokken kan worden. Wij hebben er kort mee gereden en het is een echte raceschoen die in het begin even hard aanvoelt maar na een kilometer of 3 opvallend lekker je voet omsluit. Hard maar zonder rare drukpunten. De stijfheidsindex van de zool is 13. Het gewicht is 224 gram voor maat 42. De prijs is  369,90 Euro. Er komt van deze schoen ook een versie voor de bredere voet.

Er is ook nog een S-Works sub6 schoen. Die is als de 6 maar met veters. Samen met een afdekhoes voor de veters is deze optimaal aero. Maat 42 van deze sub6 weegt maar 194 gram zonder afdekhoes. Leuk is dat deze veter versie er niet alleen super retro uitziet, maar ook nog eens goedkoper is dan de gewone S-Works 6 namelijk 299,90 Euro.

sworks-6 sworks-6-schoenen

En verder
Er zijn nog een aantal andere dingen te noemen. Bij de Tarmac zijn er alleen nieuwe kleuren, maar bij de Roubaix zijn er nu bij de topmodellen schijfremmen en steekassen beschikbaar voor extra stijfheid. Ook is er van de Diverge een dames versie die voor hetzelfde doel is gemaakt, maar helemaal niet hetzelfde eruit ziet, de Dolce Evo (€ 1499,-). De Diverge (Pro Carbon), die we kort hebben gereden, is trouwens een lekkere allround fiets; dikke banden, extreem comfortabel maar toch strak tijdens het fietsen. Natuurlijk geen klimfiets als de Tarmac, maar hij komt op klimmetjes toch goed mee. De Diverge is er al vanaf € 1149,- voor de alu-versie.

Misschien wel de mooiste racefiets van het evenement was de S-Works Amira (voor de dames) in de blauw/paarse kleur (de Tarmac is als frameset ook in diezelfde mooie kleur te bestellen) met de Turbo Cotton banden. In het echt nog veel mooier dan op de foto’s.

Op kledinggebied maakt Specialized grote stappen. Was het vroeger nog een shirtje met de merknaam erop, tegenwoordig zijn het gewoon goed uitziende shirts waarbij ook de kwaliteit uitstekend is. Ook op damesgebied timmeren ze flink aan de weg. Hier zie je ook niet teveel bloemetjes maar stoere dameskleuren. Ook het GC Aero pak is gemaakt voor snelheid. Super aero, maar toch met ritsjes en zakjes. De TT Aero daarentegen is helemaal “kaal”. Helaas waren deze nog niet te bewonderen tijdens het event. Even wachten op de Bikemotion.

Ook hebben ze een nieuwe Airnet helm die geleverd wordt met een geïntegreerd petje aan de voorkant. Deze is er ook makkelijk af te halen. Verder heeft deze helm (die toevallig op de Evade na, de meest aero helm van Specialized is) handige rubbertjes bovenop waar je je zonnebril in kan opbergen zodat hij er niet uitglijdt.

Het waren erg leuke dagen waar vooral het innovatieve van Specialized opviel. Ze willen graag voorop lopen in de markt, en volgens ons lukt ze dat aardig.

sworks-venge-2016-rem sworks-venge-2016-quarq sworks-venge-2016-2 sworks-venge-2016-3 sworks-venge-2016-4 venge-reminkeping sworks-amira-2016-3 sworks-amira-2016 sworks-amira-2016-2 sworks-amira-2016-4 specialized-diverge-2016 specialized-diverge-2016-2 specialized-diverge-2016-3 sworks-roubaix-discsworks-roubaix-disc2 sworks-tarmac-2016-disc sworks-tarmac-2016-disc2 ladiessworks-6- sworks-6-zool sworks-6-schoenen2specialized-helm specialized-helm-2 specialized-shirtspecialized-kleding-2 specialized-schoenen