Het is voor het eerst dat ik de voorbereidingen voor mijn cross seizoen begin in temperaturen van boven de dertig graden. Neemt niet weg dat het al weer volop aan het kriebelen is en de eerste tubes alweer zijn gekit. Ook dit jaar ga ik crossen met de Specialized Crux Expert.

Crux collectie
De samenstelling van de Crux collectie is in 2020 veranderd ten opzichte van voorgaande jaren. Naast de S-Works en de Expert is ook het Elite model voor komende winter weer beschikbaar. De aluminium Crux is voor 2020 niet in de collectie te vinden en dat betekent dat de volledige collectie bestaat uit fietsen die zijn opgebouwd rondom een carbon frame. Voor alle modellen gaat het hierbij ook om exact hetzelfde frame.

Of je nu gaat voor een S-Works, Expert of Elite uitvoering, het frame is gelijk qua gewicht en geometrie. Het frame heeft een gewicht van 900 gram, flat-mount schijfremmen en 12 mm steekassen. Het verschil zit in de kleur en de gemonteerde onderdelen.

S-Works Crux
De S-Works Crux kan je bestellen als frameset of als complete fiets. Het verschil tussen de overige modellen is dat de S-Works uitvoering is voorzien van ceramische lagers. Voor € 9299,- is de fiets afgemonteerd met Shimano Dura Ace Di2 met een enkel voorblad en een XTR derailleur. Het voorblad is gemonteerd op een carbon S-Works crank inclusief powermeter. De carbon CLX50 wielen van Roval hebben ook ceramische lagers en de naaf heeft het binnenwerk van de 240s naaf van DT Swiss. De wielen zijn tubeless ready, net als de Specialized Tracer pro 33 mm banden die erop zijn gemonteerd. De kleur van de S-Works noemen ze zelf ‘gloss golden yellow vivid pink black’, maar wat mij betreft was ‘fire’ ook een prima benaming. Erg gave kleuren die goed gaan opvallen in het bos.

Wil je een wat meer ingetogen uitvoering kan je het losse S-Works frameset bestellen en (laten) opbouwen. Een clean carbon frame met transparante lak en glanzende logo’s. Hiervoor betaal je € 2999,- inclusief de ceramische lagers.

Specialized Crux Expert
De Expert heeft dit jaar geen kleurenverloop zoals de Crux Expert van vorig jaar, maar is qua opbouw ongewijzigd. De fiets is glossy turquoise met hyper yellow logo’s. Met name op de voorvork vind ik dit erg gaaf gedaan, zoals daar Crux is afgebeeld. Ik moest even wennen aan de combinatie van het ingetogen turquoise en het knallende geel, maar nu vind ik de combinatie goed gelukt. De afmontage is zoals gezegd hetzelfde als vorig jaar, al is de prijs van € 4699,- licht gestegen. De Expert komt met een SRAM Force1 groep, Roval C38 wielen en een Praxis Zayante crankset.

Uitkomst van een bikefitting bij Specialized is dat mijn frame een maatje groter moet en dus een 54. Ondanks dit grotere frame is het gewicht van 7,7 kg exact gelijk aan het 52 frame. In combinatie met de Roval CLX32 tubewielen waarmee ik zal koersen, komt dit frame uit op slechts 7,1 kg. Dit komt door het Rider-First Engineerd principe, waarbij elk frame een specifieke carbon lay-up krijgt om aan hetzelfde gewicht en dezelfde rij eigenschappen te voldoen. Een uitkomst van de samenwerking met McLaren.

Specialized Crux Elite
Bij de Elite uitvoering heb je voor dit jaar keuze uit twee kleuren, waarbij de ‘chameleon rocket red’ wel heel gaaf is. De blauw/paarse kleur verandert afhankelijk van de lichtinval. Erg tof gedaan en ik vind het jammer dat deze kleur niet is doorgetrokken op de voorvork. De voorvork is zwart, met een rocket red logo.

De andere Elite uitvoering is ‘storm grey’. Een glanzend grijs frame met zwarte logo’s, waarbij de voorvork wel in dezelfde kleurstelling is.

Na een jaartje te zijn weggeweest is de Elite dus weer terug in de 2020 collectie en hij is qua afmontage bijna gelijk aan de Crux Elite van 2018. De keuze voor SRAM Rival1 is gelijk gebleven, maar de aluminium zadelpen is vervangen voor een carbon S-Works uitvoering. De wielset bij de 2018 uitvoering was een set aluminium SLX24 en deze heeft plaats gemaakt voor de tubeless ready DT Swiss R470. Op de foto’s van het 2018 artikel staat de fiets afgebeeld met carbon Roval CLX32 tubewielen en dat is dus niet zoals de fiets standaard werd geleverd. De Elite is verkrijgbaar voor € 3199,- en daarmee is hij iets voordeliger dan zijn voorganger uit 2018.