Het leek ons al een kwestie van tijd voordat Specialized ook met een elektrische racefiets zou komen en vandaag is het dan ook zover: Specialized lanceert vandaag hun eerste elektrische racefiets, de Creo Turbo SL. En ze pakken gelijk flink uit met een aantal high-end modellen.

S-Works Founder’s Edition
De meeste aandacht zal gaan naar de Founder’s Edition, waarvan er maar 250 van zullen worden gemaakt. Wat maakt naast die beperkte oplage de Founder’s Edition speciaal? Wat te denken van de letters van bladgoud op het frame. En de steekassen en derailleurwieltjes zijn ook nog eens goud. Als deze fiets voorbijkomt, zul je zonder twijfel even omkijken. Het gewicht is voor een elektrische fiets ook behoorlijk laag met 11,9 kg op de weegschaal.

De motor met een magnesium behuizing
Bij een elektrische fiets gaat het natuurlijk om de motor. Die komt uit eigen stal. In de Creo Turbo modellen zit een SL 1.1 motor, die licht en stil moet zijn. Dat licht klopt wel aardig met een gewicht van 1,95 kg. Om zo’n laag gewicht te krijgen is de behuizing gemaakt van magnesium. Specialized beweert dat je geen weerstand voelt wanneer de motor uit staat. Dus de fiets moet met de motor uit ook nog lekker rijden. De motor geeft ondersteuning tot 25 km/h en is zo ingesteld dat het zoveel mogelijk lijkt op je normale cadans en kracht voor een normale fietsbeleving.

Twee batterijen
De batterij is in het frame verwerkt en zit direct op de motor aangesloten voor een zo laag mogelijk gewicht. De accu kan 130 kilometer mee gaan. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden, berijder en de stand waar je in fietst. Slimme extra is de Range Extender die je erbij kunt kopen. Dat is een extra accu die veel lijkt op een bidon en waardoor je nog eens 65 kilometer extra kunt fietsen. Opladen van de accu moet in de fiets fiets gebeuren en duurt iets meer dan 2,5 uur.

Instellen kan met de unit of met de app
Het instellen van de motor kan op twee manieren. Je kunt met de Turbo Control Unit die in de bovenbuis zit verwerkt, de motor aanzetten en switchen tussen de verschillende standen. De unit geeft ook het niveau van de batterij aan. Maar je kunt de fiets ook instellen met de Mission Control app. En dan kan je nog een stapje verder met het instellen van de motor. Zo kan je bijvoorbeeld aangeven dat je een bepaald aantal kilometers wilt rijden, de motor en accu worden dan zo aangestuurd dat je die afstand kunt rijden met de batterij.

Een ‘echte’ fiets
Dat is het elektrische gedeelte, maar het zit natuurlijk allemaal nog op een ‘echte’ fiets met onderdelen. Het frame is een FACT 11R carbonframe dat natuurlijk bijdraagt aan het lage gewicht. En net als de nieuwe Roubaix heeft de Creo ook voorvering met de Future Shock 2.0. Samen met de 28 mm bandjes die worden gemonteerd zit het met het comfort dus goed. Er zit aan de voorkant altijd maar één blad. Om toch voldoende range te hebben gebruiken ze daarom een mountainbikederailleur en cassette, zodat je toch nog een lichte versnelling hebt. Het lichte carbonframe en de geometrie moeten ervoor zorgen dat de fiets net zo levendig aanvoelt als een gewone racefiets.

De modellen
Er worden vandaag vier modellen gelanceerd die in een aantal landen ook direct verkrijgbaar zijn, waaronder Nederland. In oktober zal de fiets overal te verkrijgen zijn. De Founder’s Edition zal alleen via pre-order verkrijgbaar zijn. De Founder’s Edition heeft een Dura-Ace afmontage en Roval CLX 50 Disc wielen. Voor dit topmodel betaal je (hou je vast) € 14.499,-. Een enorm bedrag, maar wel heel exclusief en een topafmontage natuurlijk. Wil je wel dezelfde afmontage, maar doen de gouden letters je niet zoveel dan kun je kijken naar de Creo SL S-Works voor € 12.499 ,-. Voor een fiets met een Shimano Ultegra afmontage en Roval C 38 Disc wielen betaal je € 8.499 ,-. Van deze versie is er ook een EVO gravelversie verkrijgbaar met gravelspecifieke onderdelen zoals een dropper post en 38 mm banden.

Alles klinkt veel belovend en het is duidelijk dat Specialized heeft bedacht om meteen goed uit te pakken op het moment op deze markt gaan begeven. Ik ben benieuwd wat de renners van Deceuninck – Quick-Step en BORA – Hansgrohe ervan vinden, want die mogen de fiets testen op de rustdag vandaag van de Tour de France. Het is in ieder geval een prima manier om het even rustig aan te doen.

Alle info bij Specialized

Specialized Turbo Creo SL – € 12.499,-
Specialized Turbo Creo SL – € 8.499,-
Specialized Turbo Creo SL EVO, voor gravel. € 8.499,-