Altijd leuk als de merken hun nieuwigheden laten zien. Dit keer was het beurt aan Specialized. Vanuit hun Europese hoofdkantoor in ‘s-Heerenberg laten ze momenteel al het nieuws zien aan hun dealers, en ook aan ons. En daar zaten een paar leuke nieuwe dingen tussen!

De aandacht gaat vanzelfsprekend het eerste uit naar de fietsen. De Venge is er nu met schijfremmen, de Allez is nu eindelijk in Europa als Sprint uitvoering en de avonturiers komen aan hun trekken met de Sequoia. Maar te beginnen met de Venge. Daar hebben ze voor 2017 een schrijfremversie van. De Venge had bij zijn introductie wat opstartproblemen m.b.t. de remmen. Die waren al opgelost, maar met de komst van de schijfremmen blijft er wat betreft remkracht natuurlijk weinig te wensen over. De Venge is aero, en straalt dat ook op alle fronten uit. Maar de schijfremmen zijn toch niet aerodynamischer dan de velgremmen. Volgens Specialized zou het bij bepaalde zijwind enkele seconden schelen, over 40km. Verwaarloosbaar dus. Door de schijfremmen heeft de fiets ook een geheel nieuwe voorvork. De liggende achtervork is t.b.v. de bredere disc-wielen iets langer geworden om de kettinglijn en het schakelen tegemoet te komen.

We hebben een klein rondje op de Pro gereden. De fiets is heel direct en zeer stijf, niets geeft mee. Toch is hij niet zo hard als je misschien zou verwachten. Onze uitvoering is 7.499 euro, de S-Works Disc met SRAM Red eTap kost 9.999 euro. De goedkoopste Venge met schijfremmen, de Expert Disc ViAS, is er voor 4.999 euro.

Specialized Venge Pro Disc ViAS Ultegra Di2
EUR 7.499

Specialized-Venge-Vias-Disc-2017-03 Specialized-Venge-Vias-Disc-2017-13 Specialized-Venge-Vias-Disc-2017-14 Specialized-Venge-Vias-Disc-2017-09 Specialized-Venge-Vias-Disc-2017-05 Specialized-Venge-Vias-Disc-2017-02 Specialized-Venge-Vias-Disc-2017-07 Specialized-Venge-Vias-Disc-2017-15 Specialized-Venge-Vias-Disc-2017-08

De Tarmac is onveranderd gebleven voor 2017. Het Tarmac-logo is wel anders geworden. De fiets is vooral nog steeds heel erg licht!

Specialized S-Works Tarmac Red eTap
EUR 8.999

Specialized-Tarmac-SW-2017-01 Specialized-Tarmac-SW-2017-02

Specialized Allez DSW SL Sprint Comp
EUR 1.599

Helemaal nieuw in Europa, in de VS was hij er wel al even, is de Allez Sprint. Een soort van aero variant op de Allez die we al kennen. Het is eigenlijk een aluminium kruising tussen de Tarmac en de Venge. Vooral de achterkant verraadt dit. Hier hebben we ook nog een klein rondje op gemaakt en wat is dit een leuke fiets om op te rijden! Hij is ook ontwikkeld met de criteriums in het achterhoofd, voor het snelle en bochtige werk. Hoewel de standaard wielen zich verrassend goed hielden zou een setje met hoog carbon deze racer ook niet misstaan. De kleurenschema’s die overzees gebruikt worden gaan we hier helaas nog niet zien, maar als je op zoekt bent naar een strak sturende racer op om te knallen dan is deze Sprint zeker een goede kandidaat.

Specialized-Allez-Sprint-2017-01 Specialized-Allez-Sprint-2017-02 Specialized-Allez-Sprint-2017-05 Specialized-Allez-Sprint-2017-04

Specialized Sequoia Expert
EUR 3.499

Met de fiets eropuit trekken lijkt populairder dan ooit. Ook onze eigen Cyril is ook al maanden op pad bijvoorbeeld. Daarvoor heeft Specialized de Sequoia. Of is het dan een gravelracer? Of toch meer een racer? De banden verraden het wel dat het niet een standaard racer is. Ze zijn gemaakt om alle terrein zo goed mogelijk uit de voeten te kunnen. Overal nokjes en gaatjes om racks en dergelijke op te bevestigen. Later deze week meer foto’s!

Specialized-Sequoia-01

Specialized S-Works Crux
EUR 6.999

De Crux, de crosser van Specialized, is niet enorm veranderd voor 2017. Als je alleen op het uiterlijk af zou moeten gaan zal je het waarschijnlijk niet eens kunnen ontdekken. Een belangrijk verschil is echter dat de Crux nu ook 142mm steekassen gebruikt en daarmee bij de rest van de markt aansluit. De vorige uitvoering gebruikte hun eigen SCS-systeem, waarbij ze de liggende achtervork kort hielden, maar de wielen aangepast werden t.b.v. de kettinglijn. Nu is de achtervork ietsje langer gemaakt, zodat de kettinglijn toch goed blijft en je ook andere wielsets kan gebruiken. Alle modellen zijn voor schijfremmen, dus geen canti’s meer op de nieuwe Crux.

Specialized-SW-Crux-2017

Specialized SW 6 Road schoenen
EUR 349,50
(limited edition geel en roze)

Specialized-SW-Road-shoes-yelllow Specialized-SW-Road-shoes-pink2 Specialized-SW-Road-shoes-pink3 Specialized-SW-Road-shoes-blrd

Specialized S-Works Prevail II WMN
EUR 239,90

Samen met de nieuwe Prevail II voor de heren is er ook een uitvoering voor de dames. Natuurlijk met iets andere kleuren. Hieronder in ‘high-vis- roze, maar ook in zwart en paars. Vind je 240 euro wat te gortig voor je nieuwe helm, maar vind je het model wel mooi, kijk dan eens naar de Propero 3 WMN. Die lijkt sterk op de Prevail en beschermt ook je hoofd, maar is 140 goedkoper.

Specialized-SW-Previal-WMN

Gerelateerd

    • racefietsblog

      Dat is nog de vraag. Enerzijds omdat het niet 100% duidelijk is of dit ongeluk wel schijfrem-gerelateerd is en anderzijds kan je afvragen of schijfremmen een groter risico zijn voor renner dan andere onderdelen van een racefiets. Lastige discussie, maar ons inziens is de komst van schijfremmen naar het profpeloton slechts een kwestie van tijd.

      • Jos van Eijndhoven

        Wat een ge…l. Wel eens gekeken wat tandwielen/ketting kunnen veroorzaken. Lijkt uefa wel zeg. Veiligheid met goede remmen telt zeker niet.

  • Jasper F

    Heb sinds een paar maanden een racer met schijven. Was een beetje een gok bij aankoop natuurlijk, hoe zou het gaan bevallen na zo lang met knijpremmen te hebben gereden. Maar in 1 woord: geweldig.
    VEEL betere controle over de remweg, ook (of juist) bij nat weer. Voorspelbaar aangrijppunt, betere dosering.
    Met het onderhoud is er nog n hoop te leren voor mij, en de looks waren in het begin even wennen.
    Maar ik ben om, kan het iedereen aanraden.

    Qua veiligheid in het peloton, de volgende oplossing zou een hoop moeten schelen (en ziet er strak uit vind ik):
    http://www.bikerumor.com/2016/05/13/tred-solves-dangerous-disc-brake-rotor-problem-pro-peloton/
    (Of dit de conservatieve onderbuikgevoelens die maar weinig met veiligheid te maken hebben zal wegnemen is maar de vraag natuurlijk)

  • Jspr

    Heb sinds een paar maanden een racer met schijven. Was een beetje een gok bij aankoop natuurlijk, hoe zou het gaan bevallen na zo lang met knijpremmen te hebben gereden. Maar in 1 woord: geweldig.
    VEEL betere controle over de remweg, ook (of juist) bij nat weer. Voorspelbaar aangrijppunt, betere dosering.
    Met het onderhoud is er nog n hoop te leren voor mij, en de looks waren in het begin even wennen.
    Maar ik ben om, kan het iedereen aanraden.

    Qua veiligheid in het peloton, de volgende oplossing zou een hoop moeten schelen (en ziet er strak uit vind ik):
    http://www.bikerumor.com/2016/05/13/tred-solves-dangerous-disc-brake-rotor-problem-pro-peloton/
    (Of dit de conservatieve onderbuikgevoelens die maar weinig met veiligheid te maken hebben zal wegnemen is maar de vraag natuurlijk)

  • Jspr

    Prachtige lijnen van de nieuwe Venge! De ‘bochel’ is grotendeels weg, mooi gevormde onderbuis. Het aero ‘meeuwen-stuur’ vind ik niet zo mooi maar dat is persoonlijk denk ik, hoor ook mensen die er heel positief over zijn.
    En ja, goede zet om er schijven op te zetten, het vorige model remde echt abominabel.