Specialized S-Works Power saddle. Shorter than usual to make it easier to go deep | Racefietsblog.nl

Net als een aantal andere merken stapt ook Specialized af van de traditionele momenten in het jaar om nieuwe producten te introduceren. Eigenlijk heel logisch ook want het is toch veel beter om te kijken wanneer de markt er klaar is, jijzelf, en ook of het past in het jaargetijde bijvoorbeeld. Afgelopen week liet ‘The Big Red S’ een paar nieuwe producten zien in hun kantoor in Duitsland. Nieuw, maar ook vernieuwend!

Eén zadel om alle andere te vervangen; de Power
Het eerste écht vernieuwende product is het Power zadel. Er zijn duizend-en-één zadels op de markt en je moet maar net dat zadel zien te vinden waar jij het lekkerste op kan rijden. Dat is volgens Product Manager zadels bij Specialized, Matt Mangen, verleden tijd bij de Power. Eén zadel dat alle anderen kan vervangen. Althans, de meeste. Hij lijkt breed, maar dat is optisch bedrog, het zadel is wel zo’n 2,5 cm korter dan gebruikelijk. De reden hiervoor is dat je lichaam, en dan met name je bekken, meer ruimte krijgt om naar voren te kantelen. Enerzijds kan je daardoor makkelijker en comfortabeler diep in de beugels, maar voor sommige mensen zal het ook prettiger zitten met de handen bovenop. Ieder mens is anders. Ook de brede sleuf in het midden draagt hieraan bij door de druk op het perineum te verlagen en daarmee gevoelloosheid te voorkomen. Belangrijk, zoals altijd, is de breedte van het zadel. Die is afhankelijk van de afstand tussen je zitbotjes. Dat kan je met wat hulpmiddelen zelf meten, maar daar kan je plaatselijke fietsenmaker vaak ook bij helpen. De voorkant moet exact horizontaal staan, zodat de achterkant, of de welving, licht omhoog gaat.

Het is niet zo dat nu alle andere zadels uit de collectie worden genomen. Zadelwensen zullen altijd zeer specifiek blijven. De Power is geschikt voor zowel mannen als vrouwen, dat is ook iets nieuws. Het komt zoals veel andere producten van de Amerikanen in een – meest luxe – S-Works, Pro, Expert en – de voordeligste – Comp uitvoering. Breedtes variëren van 143 mm, 155 mm tot 168 mm (168 alleen voor Expert en Comp). De prijzen zijn vergelijkbaar met de andere zadels, dus vanaf ongeveer 70 tot 230 euro voor de S-Works uitvoering.

Het bestaande Sitero zadel, voor de tijdrijders, is ook vernieuwd al zijn de uiterlijke vormen nagenoeg hetzelfde aan de vorige versie. Die korte neus is bij dit soort zadels al langer gemeengoed, dus de keuze om dit voor de gewone racefiets ook toe te passen is best logisch. Je zou bijna denken dat beide zadels uitwisselbaar zijn, maar de zit is bij het tijdrijden toch weer net iets dieper.

Specialized S-Works Power saddle. Shorter than usual to make it easier to go deep | Racefietsblog.nlSpecialized S-Works Power saddle (white) is shorter than the Phenom (black) | Racefietsblog.nl Specialized S-Works Power saddle. Shorter than usual to make it easier to go deep | Racefietsblog.nl Specialized.power Specialized Sitero saddle | Racefietsblog.nl

De Audax; endurance schoen met veel gevoel voor stijl
Ook volledig nieuw in de collectie zijn de Audax schoenen. De schoen onderscheidt zich duidelijk van alle andere schoenen van Specialized met z’n zeer stijvolle ontwerp. De schoen komt in liefst zeven verschillende kleurstellingen waarbij de merknaam niet of nauwelijk is te ontdekken. Slechts een gedrukte ‘S’ op de hiel is herkenbaar. Verder worden er effe kleuren gebruikt, waarbij alleen de zool soms een andere kleur heeft, en in één geval ook de gesp. De schoen is niet gericht op wedstrijden, maar op de lange tochten als wielertoerist met comfort én voldoende stijfheid. Wij waren erg onder de indruk van dit nieuwe model en verwachten dat de schoen door de mooie kleuren en het ontbreken van de branding goed in de smaak zal gaan vallen bij de moderne fietser die graag goed gesoigneerd rondrijdt.

Naast twee klittebandsluitingen is er ook nog een Boa S2 draaisluiting, welke uniek is voor Specialized. De sluiting is makkelijk te verwisselen en gaat d.m.v. draaien losser of vaster. De schoen zal wat betreft prijs ongeveer gelijk zijn aan de Pro Road schoen, dus ongeveer EUR 240. Niet mis natuurlijk, maar daar krijg je ons inziens wel een prachtige schoen voor terug en met Specialized’s reputatie op schoenengebied hoef je je ook niet snel zorgen te maken over de kwaliteit.

Specialized.Audax.1New Specialized Audax cycling shoes | Racefietsblog.nlNew Specialized Audax cycling shoes | Racefietsblog.nl Specialized.Audax.4 Specialized.Audax.3 New Specialized Audax cycling shoes | Racefietsblog.nl

 

Turbo banden met lagere TPI én goedkoper
Al geruime tijd heeft Specialized ook zijn eigen banden, zowel voor mtb als race. De Turbo gaat alweer een tijdje mee en ze hebben daar nu e.e.a. aan veranderd. Of ja, één en ander, bijna de hele band is anders eigenlijk. Zowel het karkas als de compound zijn onder handen genomen, dus dan heb je al bijna de hele band te pakken. Ze zijn gaan kijken naar wat de gemiddelde renner belangrijk vindt aan een band, en daarbij kwam lekbestendigheid bovenaan het lijstje te staan. Daar hebben ze dan ook rekening mee gehouden en resulteerde ondermeer in het aanpassen van de TPI (threads per inch). Had de oorspronkelijke S-Works Turbo karkas nog een TPI van 220, de nieuwe heeft er ‘slechts’ 120. Over het algemeen geldt dat hoe hoger het TPI, hoe soepeler de band. Het verlagen van de TPI was dus één van de concessies om de betrouwbaarheid te kunnen verhogen.

Daarnaast is het compound dus ook aangepakt. Kort door de bocht mag je zeggen dat dit je contactpunt met de weg is. Het is het rubber oppervlak waar je op rijdt. Hier hebben ze een eigen rubberspecialist op los gelaten die met verschillende ingredienten heeft geëxperimenteerd in de bandenfabriek en uit eindelijk hiermee zijn eureka moment beleefde. De uitkomst laat zich al raden natuurlijk; met het nieuwe compound is de band sneller en heeft meer grip. Twee belangrijke factoren.

Voor de verandering is het vernieuwde product eens goedkoper gemaakt! Dat mag vaker het geval zijn wat ons betreft. De nieuwe S-Works Turbo band kost EUR 39,90 per stuk. Wat betreft de breedte is er genoeg keuze met 22, 24, 26 en 28 mm.

The new Specialized S-Works Turbo clincher tire with new compound and less (!) TPI. Better, but cheaper, they say | Racefietsblog.nl Specialized.Sworks.Turbo.3 

Naast de S-Works Turbo is er ook nog de Turbo Cotton. Die bestond ook al, maar hier is ook de nieuwe compound op toegepast. Het karkas is nog steeds van katoen en met 320 TPI bijzonder soepel. De band zal rond de 50 euro gaan kosten en wordt verkrijgbaar in de breedtes 24 en 26 mm.

The new Specialized Turbo cotton tire with new compound | Racefietsblog.nl

 

De S-Works Road schoenen zijn niet nieuw, maar wel vernieuwd. De ruimte bij de tenen is iets verhoogd en er zijn nieuwe kleuren. Het felle geel en helblauw moet je maar net staan, het ziet er zo los wel fraai uit. En ze blijven vederlicht. De schoen heeft ook de  eerder genoemde Boa S2 sluitingen, waardoor je ze ook iets kan personaliseren. De prijs blijft gelijk met EUR 329,90

Specialized S-Works Road shoes with custom Boa S2 | Racefiietsblog.nl Specialized S-works Road shoes in bright yellow | Racefietsblog.nlSpecialized S-works Road shoes in blue, sort of. It's right between Etixx's and Astana's blue | Racefietsblog.nl

 

Turbo banden met lagere TPI én goedkoper
Al geruime tijd heeft Specialized ook zijn eigen banden, zowel voor mtb als race. De Turbo gaat alweer een tijdje mee en ze hebben daar nu e.e.a. aan veranderd. Of ja, één en ander, bijna de hele band is anders eigenlijk. Zowel het karkas als de compound zijn onder handen genomen, dus dan heb je al bijna de hele band te pakken. Ze zijn gaan kijken naar wat de gemiddelde renner belangrijk vindt aan een band, en daarbij kwam lekbestendigheid bovenaan het lijstje te staan. Daar hebben ze dan ook rekening mee gehouden en resulteerde ondermeer in het aanpassen van de TPI (threads per inch). Had de oorspronkelijke S-Works Turbo karkas nog een TPI van 220, de nieuwe heeft er ‘slechts’ 120. Over het algemeen geldt dat hoe hoger het TPI, hoe soepeler de band. Het verlagen van de TPI was dus één van de concessies om de betrouwbaarheid te kunnen verhogen.

Daarnaast is het compound dus ook aangepakt. Kort door de bocht mag je zeggen dat dit je contactpunt met de weg is. Het is het rubber oppervlak waar je op rijdt. Hier hebben ze een eigen rubberspecialist op los gelaten die met verschillende ingredienten heeft geëxperimenteerd in de bandenfabriek en uit eindelijk hiermee zijn eureka moment beleefde. De uitkomst laat zich al raden natuurlijk; met het nieuwe compound is de band sneller en heeft meer grip. Twee belangrijke factoren.

Voor de verandering is het vernieuwde product eens goedkoper gemaakt! Dat mag vaker het geval zijn wat ons betreft. De nieuwe S-Works Turbo band kost EUR 39,90 per stuk. Wat betreft de breedte is er genoeg keuze met 22, 24, 26 en 28 mm.

The new Specialized S-Works Turbo clincher tire with new compound and less (!) TPI. Better, but cheaper, they say | Racefietsblog.nl Specialized.Sworks.Turbo.3 

Naast de S-Works Turbo is er ook nog de Turbo Cotton. Die bestond ook al, maar hier is ook de nieuwe compound op toegepast. Het karkas is nog steeds van katoen en met 320 TPI bijzonder soepel. De band zal rond de 50 euro gaan kosten en wordt verkrijgbaar in de breedtes 24 en 26 mm.

The new Specialized Turbo cotton tire with new compound | Racefietsblog.nl You should celebrate your heritage. Small Specialized museum at the EU marketing HQ | Racefietsblog.nl

Via de dealer locator vind je het dichtsbijzijnde Specialized-verkooppunt bij jou in de buurt.