Roger de Vlaeminck is niet de eerste oud-renner die zijn naam terugvindt op een frame. Ook Jan Janssen en Eddy Merckx zijn hier twee voorbeelden van. Het verschil tussen deze drie als fietsmerk, zit hem in het feit dat een DeVlaeminck geheel naar eigen wens wordt gespoten en opgebouwd.

Met #buildyourroger kan je, zoals ze zelf zeggen, je eigen droomfiets samenstellen. De basis is het frame en daarbij heb je keuze uit drie types. De Tirreno en San Remo, die beiden zijn vernoemd naar koersen die als renner door de Vlaeminck zijn gewonnen. De Tirreno Adriatico won hij zes keer op rij en Milan – San Remo heeft hij drie keer winnend afgesloten. Het derde type frame is de Tirreno DSQ. Laatstgenoemde is de disc uitvoering van het aeroframe. De San Remo is het allround frame en is enkel verkrijgbaar met dual pivot remmen. Bij de Tirreno met de dual pivot remmen is de achterrem weggewerkt onder het bracket, zoals we vaker zien bij aeroframes.

Op de website kan je veel voorbeelden van kleurstellingen zien, maar je bent vrij om je eigen kleuren te kiezen. Koop je een frame, is dat inclusief spuitwerk. Een Tirreno DSQ frameset kost € 1.685,- inclusief zadelpen, stuurpen en stuur. Ga je voor de Tirreno met dual pivot remmen ben je voor een frame, met zadelpen, stuurpen en stuur, € 1.575,- kwijt. Een allround San Remo frame, waarbij enkel een zadelpen wordt meegeleverd, kost € 1.695,-. Dit frame is ruim 300 gram lichter dan de Tirreno en dat zou de reden kunnen zijn van het prijsverschil. Het aardige is ze er geen doekjes om winden waar het frame vandaan komt, namelijk China. Naar eigen zeggen werken ze daar met een partner met veel ervaring. Ze willen graag de nadruk op customization leggen, en door niet alle techniek zelf te ‘willen’ doen, kunnen ze meer bieden voor de klant, zeggen ze.

Het frame kan je laten afmonteren met een groep naar keuze. Je kan hiervoor kiezen uit de Shimano 105, Ultegra of Dura Ace groepen. Afhankelijk van het frame kies je voor dual pivot remmen of schijfremmen en de laatste keus is mechanisch of electronisch schakelen. Elke groep heeft een apart prijskaartje en op de site vind je onder elk type frame een overzicht van de prijs inclusief de verschillende groepsets. Naast Shimano kan je ook kiezen voor de FSA WE groep. Dat maakt je fiets nog unieker, want tot op heden zijn nagenoeg alle fietsen uitgerust met componenten van de drie grote merken.

Om de fiets compleet te maken kan je de laatste onderdelen selecteren uit een range Vision componenten. Je hebt keuze uit drie verschillende carbon wielsets en je kan bijvoorbeeld je stuur upgraden naar een Vision Metron aero bar. Voor een geschikt zadel heb je keuze uit twee Fi’zi:k modellen. Ook hier geldt weer dat de keuze het uiteindelijke prijskaartje zal bepalen.

#Buildyourroger via DeVlaeminck

 

  • Rudy Bertier

    Volgens mij heeft Roger grotendeels met campagnolo gereden…

    • Henny

      Roger heeft ook de leeftijd bereikt, dat je op het gemak gaat zitten vissen. Daarom hebben ze de fietsen voorzien van Japans visgerief.

  • Youri Lentjes

    Allemaal prima natuurlijk. En mooi dat ze er eerlijk over zijn. Maar €1.575,00 voor een frame dat je voor minder dan de helft zelf koopt is natuurlijk wel wat overdreven:

    http://www.workswellbikes.com/PRODDUCT/ROAD/Aero/20170808/148.html

    Dat krijg je toch niet verkocht, zonder R&D-kosten toch nog zo veel geld durven vragen…