Racefietsen, Video 31-03-2012 16:21

Trek Domane racefiets, voor op de kasseien

trek-domane

Trek komt met een fiets voor op de kasseien, de Trek Domane.

Rijden op de kasseien is natuurlijk geen pretje. Zelfs met tips hoe te rijden op kasseien maken het nog steeds geen leuke bezigheid. Omdat iedere rijder zijn eigen tactiek en techniek heeft worden de racefietsen altijd aangepast met dikker stuurlint, dikkere banden, zachtere banden, andere afstellingen van zadel,bracket etc etc…

Trek speelt erop in door met een racefiets te komen die daar speciaal voor gemaakt is. Bij Trek hebben ze het IsoSpeed Technology genoemd en de fiets heet officieel de Trek Domane 6-series. Zo is de zadelpen geïsoleerd van de rest van het frame, dit scheelt heel veel trilling. Een speciaal klipje zorgt er voor dat de ketting door het gerammel er niet af kan vallen. Soort van gel pads aan het kale stuur. Dit vinden je handen weer lekker. Extra brede bottom bracket (BB90 – 90mm). Extra stijf dus.

Er zitten natuurlijk nog veel meer features en de fiets is in twee modellen te verkrijgen.

De Team edition (waar Cancellara dus op gaat rijden misschien met een paar kleine aanpassingen):

  • Frame – Carbon 600 series
  • voorvork – carbon
  • wielen – Bontrager Aeolus 5 D3
  • banden – Bontrager R3 (700x25c)
  • groep – Shimano Dura Ace Di2

Prijs: € 9219,-

En je kan de fiets zelf configureren

Enkele erg mooie video’s van de Domane en o.a. Cancellara die het hele principe laten zien:

Helaas net iets te duur voor een “erbij-racefiets”.

Tags:
  • Erik

    Moet ik deze fiets vergelijken met de Pinarello Rokh?
    En heeft het zin om zo’n fiets als elkedagfiets te gebruiken, ook al kom je maar af en toe op kasseien, bospaden, etc?
    Ik heb nogal een gooi en smijtstijl qua fietsen. Sowieso is die Rokh erg mooi
    Deze ook, maar nogal aan de prijs.

    Gr
    Erik

  • Paul

    Je het heeft zin om de fiets elke dag te gebruiken. De fiets is zo gemaakt dat het frame meer comfort levert. Het stuur en zadelpin nemen meer trillingen op en geven dus ook minder door. Een fietser die vooral langere afstanden gaat afleggen kan dit enorm voordeel opleveren. Het is namelijk zo dat je als fietser niet alleen veel energie verbruikt in de benen maar ook de armen, handen en billen verbruiken energie. Als de fiets dus meer comfort heeft kan de energie die daar verbruikt werd elders verbruikt worden. De fiets is ontwikkeld om die reden. Het maakt de profs niet uit dat ze een keer een hobbel of slechtere weg over moeten gaan maar de energie die ze er verspelen willen ze gering houden.
    De Pinarello is bij mij niet zo bekend maar zoals ik op de site lees is die ook op meer comfort gericht. Als het zo extreem is als bij deze Trek verwacht ik niet. De prijs van de Trek is inderdaad hoger maar dan heb je ook wel iets maar. Betere wielen, betere groep en wat je bij die prijs wel mag verwachten, de interne kabelgootjes…….

  • Erik

    Ik ben op zich wel op zoek naar comfort. Op langere ritten, boven de 100, krijg ik vaak last van mn nek. Ik zal eens een proefrit maken met die Rokh
    Thanx
    Erik