Trek mag dan een heel uitgebreide collectie fietsen hebben, een echte gravelracer ontbrak nog. Ze introduceren vandaag de Checkpoint, hun eerst echte en meteen veelzijdige gravelracer.

Stiekem had Trek al een gravelracer met de Domane SL 5 GRVL, maar naast de naam was het in feite niet meer dan een ‘standaard’ Domane met bredere banden. Desalniettemin kon je daarmee best prima over het gravel jakkeren. Een racefiets waarmee echt alle kanten op wil kunnen als het gaat om de ondergrond moet op bepaalde punten nog wat verfijnder zijn. Daarvoor heeft Trek de Checkpoint ontwikkeld. Een fiets waarmee zonder problemen op het verharde als het onverharde uit de voeten moet kunnen en je ook nog de gelegenheid biedt om tassen en dergelijke mee te nemen.

Veelzijdig van geometrie en versnellingen
Een gravelracer kan je een beetje zien als een kruising tussen een crosser en een racefiets. Trek geeft zelf ook aan dat de Checkpoint, als het gaat om de geometrie een soort veelzijdige Boone is, hun crossfiets. Dat klinkt misschien een beetje vaag, een veelzijdige geometrie. Je moet dan denken aan een iets grotere stack waarmee het stuur iets hoger zit en een lager bracket voor meer stabiliteit.

Maar de meest opvallende en ons inziens interessantste eigenschap zijn de zogenaamde Stranglehold Dropouts. Die zagen we eerder alleen nog bij de Crockett, de alu crosser van Trek, en dat maakt de fiets pas echt veelzijdig, op meerdere manieren. Ten eerste kan je er de chainstay, afstand tussen achteras en bracket mee aanpassen. Je krijgt hier 15 mm ruimte voor. Klinkt misschien als weinig, maar dat is genoeg om het gedrag van de fiets te beïnvloeden. Hou je de afstand kort dan heb je een fiets die makkelijker accelereert en klimt. Maak je de afstand langer dan zal je merken dat de fiets stabieler is. Het kan ook van pas komen bij bredere banden voor meer ruimte.

Wat wij ook heel leuk vinden is dat je er door deze dropouts ook een singlespeed van kan maken. Heel veelzijdig dus. Als je de foto’s bekijkt zie je ook dat de chainstay aan de aandrijfzijde anders dan de aan de niet-aandrijfzijde. Alleen bij de carbon frames overigens. Dit is om meer ruimte te creëren zodat je én bredere banden én de gebruikelijke race-crankstellen kan gebruiken. Als je singlespeed gaat rijden moet je wel op letten dat je minimaal een 40 tands kettingblad gebruikt omdat je anders tegen die a-symmetrische chainstay aankomt.

De oplettende lezer zal zich waarschijnlijk afvragen hoe het dan zit met de schijfremmen. Want als je je achterwiel horizontaal kan verplaatsen, dan moet je remklauw ook meebewegen. Maar die zit gefixeerd aan het frame. Klopt, maar daar had Trek bij de Crockett ook al over nagedacht door ook de remklauw aanpasbaar te maken. Deze kan je ook 15 mm horizontaal bewegen in het frame om hem af te stemmen op het wiel.

De Checkpoint komt standaard met 35c banden, maar je kan je uitleven van 28c tot 45c. Ook veel keuze dus. De fiets is rondom uitgerust met nokjes voor tassendragers en extra bidons zodat je er ook de betere bikepacking avonturen mee kan ondernemen. De SL, de carbon uitvoering, heeft voor extra comfort aan de achterkant het bekende IsoSpeed systeem van Trek. Alleen achter dus, terwijl bijvoorbeeld de Domane dit ook aan de voorkant heeft. Treks argument om dit weg te laten is dat je op de Checkpoint typisch met wat dikkere banden zal rijden, hetgeen op zich al voor extra comfort zorgt. Dat argument gebruiken ze ook voor in zijn geheel weglaten van IsoSpeed bij de aluminium ALR uitvoering van de Checkpoint, waar ook het laag houden van de prijs een rol speelde.

Prijzen en specificaties
De Checkpoint is verkrijgbaar in twee aluminium (ALR) en twee carbon (SL) uitvoeringen, waarbij er ook drie specifieke uitvoeringen voor de vrouwen zijn (WSD). Hieronder alle modellen en prijzen:

Checkpoint ALR 4 met Shimano Tiagra € 1.599,- in de kleuren Matte Trek Black en Roarange
Checkpoint ALR 4 WSD met Shimano Tiagra € 1.599,- in de kleur Royal
Checkpoint ALR 5 met Shimano 105 € 1.999,- in de kleuren Solid Charcoal en Volt Green
Checkpoint ALR 5 WSD met Shimano 105 € 1.999,- in de kleur British Racing Green

Checkpoint SL 5 met Shimano 105 € 2.999,- in de kleuren Gravel en Cobra Blood (zie headerfoto)
Checkpoint SL 5 WSD met Shimano 105 € 2.999,- en de kleur Era White
Checkpoint SL 6 € 3.799,- met Shimano Ultegra in de kleur Matte Trek Black

Alle herenmodellen zijn verkrijgbaar in de maten 49, 52, 54, 56, 58, en 61cm. De WSD modellen in 49, 52, 54 en 56 cm.

Dit weekend is de fiets ook al meteen te zien bij Bike Motion.

Via Trek Bikes

Trek Checkpoint SL6 met Ultegra in Matte Trek Black
Trek Checkpoint SL5 met 105 in kleur Gravel
Trek Checkpoint SL5 WSD met 105 in Era White kleuren

 

Trek Checkpoint ALR5 met 105 in kleur Volt Green
Trek Checkpoint ALR5 met 105 in kleur Solid Charcoal
Trek Checkpoint ALR5 WSD met 105 in de kleur British Racing Green
Trek Checkpoint ALR4 met Tiagra in kleur Matte Trek Black
Trek Checkpoint ALR4 met Tiagra in kleur Roarrange
Trek Checkpoint ALR4 WSD met Tiagra in kleur Royal

Gerelateerd