In de autowereld is veiligheid de afgelopen tien tot twintig jaar een van de aandachtspunten bij de ontwikkeling van nieuwe auto’s. Volvo heeft hier in de loop der jaren een aardige naam in opgebouwd. Het is ook bekend dat het beperken van verkeersslachtoffers als gevolg van botsingen met auto’s één van de speerpunten van de strategie van de Zweden is. Er is nog een Zweedse firma die ook iets met veiligheid heeft; POC. Groot geworden in het skiën, en sinds enige tijd ook bezig met het fietsen.

Een heus Zweedse onderonsje is ontstaan, samen met communicatie-expert Ericsson, om auto’s en fietsers met elkaar te laten communiceren. De helm communiceert met een smartphone, die verbonden is met internet en daarmee met ‘de Cloud’, waarmee dan ook de auto is verbonden. Het idee is dat beide partijen monitoren of er verkeer in de buurt is en of er een gevaarlijke situatie ontstaat, of kan ontstaan. De GPS positie is dan essentieel. De fietser kan gealarmeerd worden via de helm. Dit gaat dan door middel van ledjes in de voorkant van de helm waarmee je een lichtsignaal krijgt, zoals te zien op onderstaande foto. Dit kan dan gepaard gaan met trillingen. De automobilist kan ook waarschuwingen krijgen, op een heads-up display, of via de navigatie bijvoorbeeld.

POC.Volvo.helm.2POC.Volvo.helm.3

Het is nog een concept, dat van de week ook op technologiebeurs CES is gepresenteerd. Heel goed natuurlijk, al zien wij het echt als iets voor in de stad waar je maar beperkt zicht hebt en sneller voor verrassingen komt te staan dan buiten de stad. Voor ons wielrenners kan het interessante aanvulling zijn. We hebben tenslotte toch al een helm op (toch?) en vaak een smartphone op zak. Maar de wegen waar wij onze rondjes op maken zijn over het algemeen overzichtelijk, we kunnen ver vooruit kijken en raken daardoor niet snel betrokken in dergelijke verkeerssituaties.

Een ander punt is natuurlijk dat er ook gebruikers moeten zijn. Dus auto’s die hiermee uitgerust zijn, maar ook fietsers met zo’n helm. Als dit ooit op deze manier op de markt gaat komen zal je het vooral in het buitenland zijn, want probeer de gemiddelde Nederlander maar eens te overtuigen een helm op te doen in de stad.

Tags: