Een cyclocrossfiets (of veldrijfiets) is toch een racefiets met dikke banden? hoor je vaak. Ja dat klopt, maar zo eenvoudig is het verschil nou ook weer niet.

Maar hoe prop je de dikkere banden met profiel dan tussen je toch al krappe ruimte van je remmen? Inderdaad… blijkbaar zijn er nogal wat verschillen. Hoewel op het eerste gezicht een racefiets erg lijkt op de cyclocrossfiets, en de houding erop ook vaak redelijk overeenkomt is het niet een racefiets met dikkere banden.

Wat zijn dan de verschillen:

Banden – net als voor de mountainbike heb je voor je cyclocrossfiets banden met grof profiel (voor de modder) en wat fijnere profielen (voor bijvoorbeeld op het strand of harde ondergronden). Zo is de breedte bij een racefietsband vaak 23 of 25 mm, bij een cyclocrossfiets is het vaak 28 tot 33 mm. Ook is de bandenspanning heel belangrijk en vaak relatief laag. Wanneer je op je racefiets rijdt met zo’n 7 – 8 bar, doe je in je cyclocrossband veel minder. Afhankelijk van je gewicht zit je gemiddeld zo rond de 2,5 bar.
Vork -de voorvork en achtervork zijn iets breder om de bredere banden ertussen te laten passen. Ook blijft door de ruimte de modder minder goed hangen.
Remmen – de remmen zijn anders dan bij je racefiets. Zogenaamde Cantilever remmen hebben vooral als voordeel dat de modder er minder makkelijk tussen blijft vast zitten. Daarbij zijn ze ook iets robuuster en steviger. De opkomst van schijfremmen zorgt waarschijnlijk in de toekomst voor een verschuiving van remmen naar de schijfremmen. Vooral het gewicht is nu nog een bezwaar waarom het nog niet veel wordt gebruikt in Cyclocross.
Frame – de wielbasis is iets langer dan bij de normale racefiets. Dit voor meer comfort en voor extra ruimte tussen het achterwiel en staande zadelpenbuis zodat daar minder snel modder tussen blijft steken. De frames worden tegenwoordig wel steeds compacter om extra stijfheid te krijgen. Vooral met de snelle parcours heb je hier dan weer voordeel van. Verder is het frame vaak versterkt omdat het nogal wat klappen onderweg moet verduren. Ook heeft het frame vaak een platte bovenbuis. Je kunt je voorstellen dat een druppelvormige buis niet zo lekker op je schouder draagt…
Bracket – de bracket zit hoger dan bij een racefiets zodat je beter kunt doortrappen in de bochten.
Stuur – het stuur staat vaak iets meer rechtop omdat aërodynamica niet zoveel voordeel heeft in de bossen.
Groep – de groep heeft vaak andere voorbladen (vaak wat kleiner). Onze fiets heeft Sram Force met voor 46 – 36 bladen.
Pedalen – mtb pedalen worden meestal gebruikt. In verband met alle modder (ook mtb schoenen)

Kortom: Een racefiets is dus totaal anders dan een cyclocrossfiets. Hieronder wat foto’s van de door ons gebruikte carbonnen Gir’s G-star X.

Gerelateerd