Een cyclocrossfiets (of veldrijfiets) is toch een racefiets met dikke banden? hoor je vaak. Ja dat klopt, maar zo eenvoudig is het verschil nou ook weer niet.

Maar hoe prop je de dikkere banden met profiel dan tussen je toch al krappe ruimte van je remmen? Inderdaad… blijkbaar zijn er nogal wat verschillen. Hoewel op het eerste gezicht een racefiets erg lijkt op de cyclocrossfiets, en de houding erop ook vaak redelijk overeenkomt is het niet een racefiets met dikkere banden.

Wat zijn dan de verschillen:

Banden – net als voor de mountainbike heb je voor je cyclocrossfiets banden met grof profiel (voor de modder) en wat fijnere profielen (voor bijvoorbeeld op het strand of harde ondergronden). Zo is de breedte bij een racefietsband vaak 23 of 25 mm, bij een cyclocrossfiets is het vaak 28 mm. Ook is de bandenspanning heel belangrijk en vaak relatief laag. Wanneer je op je racefiets rijdt met zo’n 7 – 8 bar, doe je in je cyclocrossband veel minder. Afhankelijk van je gewicht zit je gemiddeld zo rond de 2,5 bar.
Vork -de voorvork en achtervork zijn iets breder om de bredere banden ertussen te laten passen. Ook blijft door de ruimte de modder minder goed hangen.
Remmen – de remmen zijn anders dan bij je racefiets. Zogenaamde Cantilever remmen hebben vooral als voordeel dat de modder er minder makkelijk tussen blijft vast zitten. Daarbij zijn ze ook iets robuuster en steviger. De opkomst van schijfremmen zorgt waarschijnlijk in de toekomst voor een verschuiving van remmen naar de schijfremmen. Vooral het gewicht is nu nog een bezwaar waarom het nog niet veel wordt gebruikt in Cyclocross.
Frame – de wielbasis is iets langer dan bij de normale racefiets. Dit voor meer comfort en voor extra ruimte tussen het achterwiel en staande zadelpenbuis zodat daar minder snel modder tussen blijft steken. De frames worden tegenwoordig wel steeds compacter om extra stijfheid te krijgen. Vooral met de snelle parcours heb je hier dan weer voordeel van. Verder is het frame vaak versterkt omdat het nogal wat klappen onderweg moet verduren. Ook heeft het frame vaak een platte bovenbuis. Je kunt je voorstellen dat een druppelvormige buis niet zo lekker op je schouder draagt…
Bracket – de bracket zit hoger dan bij een racefiets zodat je beter kunt doortrappen in de bochten.
Stuur – het stuur staat vaak iets meer rechtop omdat aërodynamica niet zoveel voordeel heeft in de bossen.
Groep – de groep heeft vaak andere voorbladen (vaak wat kleiner). Onze fiets heeft Sram Force met voor 46 – 36 bladen.
Pedalen – mtb pedalen worden meestal gebruikt. In verband met alle modder (ook mtb schoenen)

Kortom: Een racefiets is dus totaal anders dan een cyclocrossfiets. Hieronder wat foto’s van de door ons gebruikte carbonnen Gir’s G-star X.

Gerelateerd

  • Thomas

    Je vergat ook te zeggen dat de kabels steeds bovenop de buis lopen om modderverstopping te voorkomen. (al zijn er ook een hoop met kabels ingewerkt in het frame)

  • Henk

    waar blijven die schijfremmen voor de crossrs

    • Patrick

      die zijn er ondertussen al…. 🙂

  • m.lubberts

    Goedendag,
    Is het ook mogelijk om op een (colnago prestige) cyclocross fiets
    Racebanden 28″ te leggen?
    Ik twijfel namelijk tussen aanschaf van een racefiets en een cyclocross fiets.
    Rijd nu mtb 29″ maar wil ook af en toe met de mannen mee op asfalt.
    En ik vind een cyclocross qua uitstraling net effe wat stoerder als een race.
    Ik zou hem misschien af en toe als het parcour dat toelaat als vervanger kunnen gebruiken van mijn 29er mtb.
    Daarbij komt dat je met een cyclocross ook nog eens van de asfaltpaden zo het bos in kan rijden denk ik. Maar misschien kan het wel helemaal niet wat ik wil.
    Dus: Aanschaf cyclocross i.p.v race en kan dat met banden wat betreft de velgbreedte van de cross.
    Wie kan mij hier meer over vertellen?
    Hartelijke gr.
    M.lubberts

    • racefietsblog

      Dat is zeker mogelijk. Je moet dan even kijken naar je velg en wat die maten zijn, dan kun je daar een wegband voor kopen en die monteren. De crossfiets ziet er ook stoer uit door de groffe banden, dus misschien iets minder stoer met racebanden.

      Als alternatief kun je ook een apart setje wielen kopen zodat je makkelijk kan wisselen (maar dit is natuurlijk een meer kostbare oplossing).

  • Patrick

    Kan je met een cyclocross met crossbanden en/of gewone straatbanden ook even snel gaan o/d weg als met een racefiets? Topsnelheid/gemiddelde snelheid?

    • racefietsblog

      Hi Patrick, het antwoord op je vraagt kan verschillen omdat je rekening moet houden wat je precies met elkaar gaat vergelijken. Wat allemaal meespeelt is welke frames je tegen elkaar zet, welk profiel banden je gebruikt, of je moet klimmen etc etc.

      Maar even kort door de bocht kan je wanneer je je crossfiets prepareert voor de weg met wegbanden je best mee kan komen met de groep racefietsen. Met crossbanden is het een ander verhaal; meer weerstand en andere grip.

      Is dit een beetje wat je wilde weten?

  • Jeff Sebrechts

    Zo’n cyclocross fiets lijkt dan een aangename fiets voor woon-werkverkeer. Zijn er specifieke banden aan te raden voor een dergelijke onderneming? (ik denk aan soort anti-lekbanden zoals we op stadsfietsen de marathonplus van shwalbe vaak zien)

    • Coen Telgenhof

      Hi Jeff,
      Voor woon werkverkeer zou ik persoonlijk kiezen voor een band vergelijkbaar met continental 4-season of wat je zelf zegt, de marathonplus. met een breedte van 27/28 mm heb je zowel comfort, lekbestendigheid en grip bij verschillende weertypen.

  • brigitte

    hoi,
    ik ben onervaren wbt het fietsen met cyclo of racefiets, maar wil waarschijnlijk een cyclo fiets aanschaffen.. Ook omdat ik niet perse heel hard wil fietsen en niet fijn vind om op van die dunne bandjes te fietsen. Moet je bij een cyclo fiets ook met je schoenen vast klikken op de trappers? En waar moet ik het beste opletten als ik deze aan wil schaffen? Kan ik het beste naar de winkel? ik wil geen nieuwe maar een tweedehandse aanschaffen. Heb je ook een dames model? En aan welke prijs moet ik denken?
    Ben erg benieuwd, ik hoor het graag.
    groet
    Brigitte