Specialized is natuurlijk zeer nadrukkelijk aanwezig in het mannenprofpeloton, met drie gesponsorde ploegen, maar ze zijn ook een van de grootste ambassadeurs van het vrouwenwielrennen. Naast dat ze het succesvolle Boels-Dolmans Pro-Women’s cycling team sponsoren, zijn ze de hoofdsponsor van La Course by le Tour de France en daarvoor ontvingen we een uitnodiging, uiteraard voor een vrouw!

La Course
La Course, dit jaar voor de 2e keer gehouden, is de vrouwenwedstrijd vlak voor de finish van de Tour de France. Aan de wedstrijd, met 13 rondjes op de Champs-Élysées (totaal 90km parcours) doen Olympisch, Wereld en Nationaal kampioenen mee, die de kans krijgen om te rijden tijdens ’s wereld grootste sportevenement. Een ongelofelijk event wat echt bezig is het gezicht van vrouwenwielrennen te veranderen.

De komende drie jaar is Specialized de officiële sponsor van het event om het vrouwenwielrennen te supporten op het allerhoogste niveau. En om hier nog meer aandacht aan te geven, nodigde Specialized 15 vrouwelijke sportjournalisten uit van over de hele wereld om een weekend lang La Course van dichtbij mee te maken.

La Course 2015 | Photo by Breakthrough Media

Yoga, fietsen & partners
Het was een weekend vol verschillende activiteiten. We begonnen de dag met een yogales in hartje Parijs, voornamelijk omdat Lululemon Athletica, een yogakleding bedrijf, ook een van de sponsoren van het Boels-Dolmans cycling team is. De Frans-Engelse vertaling ging niet helemaal soepel waardoor de yoga leraar dacht dat wij daadwerkelijk de profwielrensters waren die de volgende dag aan de start van La Course zouden staan! Niet heel erg om een beetje moment of fame te ontvangen, behalve dat de yoga les daar ook op werd aangepast en we vervolgens met redelijk wat spierpijn de deur uitgingen. Iets minder Zen dus ☺.

Een fietstocht langs de hotspots van Parijs kon natuurlijk niet ontbreken op het programma. Met onze nieuwe Specialized S-Works Women’s Prevail helmen (dezelfde als het team!) fietsten we langs de Seine die ze volledig autovrij hebben gemaakt (yeah!) en zagen we hoe de stad met z’n talloze TDF standjes langzaam geel kleurde.

‘s Avonds ontmoetten we andere partners van Specialized waaronder McLaren. De PR Manager vertelde mij het mooie verhaal van hun samenwerking. Specialized wilde graag de snelste fiets ter wereld maken. Hiervoor zochten ze contact op met McLaren om de verschillende technologieën en productmethodes te gebruiken die normaal gesproken worden toegepast voor een heel ander soort racen! Hoe cool en innovatief!

Ellen van Dijk posing happily on front of a McLaren sportscar | Racefietsblog.nl

Race day
En toen was het race day! Door onze VIP bandjes hadden we toegang tot de tribune, het persvak maar ook tot de teambussen en de rensters zelf. Alle teams werden een voor een opgeroepen op het podium voor een fotomoment en korte interviews. Het Boels-Dolmans team (met hun aangepaste McLaren teamwagen ;), had er zin. Met maar liefst drie nationale kampioenen (check hun pakjes) en voormalig wereldkampioen TT Ellen van Dijk maakten ze zich op voor de start.

En daar sta je dan. Naast de start van La Course, letterlijk op ‘aanraak-afstand’ van vele kampioenen tussen de professionele persfotografen met meters lange lenzen in!

En toen begon de wedstrijd. Het weer sloeg al snel om. Regen kwam met bakken uit de hemel en de vlaggen stonden strak. Het parcours met grotendeels kasseien werd spekglad. Met 45km/u vloog bijna de helft van het peloton tegen de grond. En ik kan je vertellen dat is geen prettig gezicht en geluid als je zo dichtbij staat. We hielden ons hart vast, voor alle rensters. En daar ging Ellen van Dijk. Ze maakte nog drie rondjes af maar moest uiteindelijk (met een gebroken sleutelbeen) het parcours verlaten. Het bleef spannend tot op het eind. Het Boels-Dolmans team deed het goed met een constante aanwezigheid van vier rensters in de top tien. En om dat van echt dichtbij mee te maken, mocht ik mee in de ‘Voiture Officielle’ van de ASO voor een rondje parcours! Waanzinnig. Achter het peloton aan, over de Champs-Élysées met de Arc de Triomph in het vizier. In het hart van de wedstrijd, een kippenvel moment!

La Course 2015 seen from the car. Spectacular | Racefietsblog.nl

Ondanks alle inspanning en teamwork van het Boels Dolmans team moesten ze uiteindelijk genoegen nemen met een 4e plek van Lizzy Armitstead. Liv’s Anna van der Breggen won de race.

De dag werd afgesloten met een diner met het team, waar ik alle ervaringen uit 1e hand kon horen. Hoe hebben jullie de wedstrijd beleefd? Wat ging er goed, wat kon beter? Wat wordt je volgende uitdaging? En het leuke is, uiteindelijk zijn het gewoon doodnormale meiden net zoals jij en ik, met alleen net iets meer talent voor het fietsen ;)!

Dank aan Specialized
Een weekend om nooit te vergeten met dank aan Specialized. Bijzonder om een wedstrijd van wereldniveau van zo dichtbij mee te maken. Heel goed om te zien hoe het vrouwenwielrennen een warm hart wordt toegedragen. Keep up the good work en succes met het blijven supporten van vrouwenwielrennen!

 

La Course 2015 seen from the car. Impressive, but very wet conditions | Racefietsblog.nlMassaging just before the start of La Course | Photo by Breakthrough MediaLizzie Armitstead on her Specialized Venge ViAS during La Course 2015 | Photo by Breakthrough MediaBoel Dolman's Ellen van Dijk giving it all during La Course, as always | Photo by Breakthrough MediaEllen van Dijk just after her crash in La Course where she broke her collarbone | Photo by Breakthrough MediaChantal Blaak in front of the peloton during La Course | Photo by Breakthrough MediaMegan Guarnier, National Champion for USA and riding for Boels Dolmans seems to be relaxed just before the start of La Course | Photo by Breakthrough MediaExtremely wet and dangerous conditions during La Course in Paris this year | Photo by Breakthrough Media

De gemerkte foto’s zijn van Brakethrough Media

 

 

Gerelateerd