Met mondjesmaat komen ze op de markt: de elektrische racefietsen. Kennelijk ziet niet iedereen er brood in óf durven ze hun vingers er nog niet aan te branden. Wilier in ieder geval wel.

Na Pinarello eerder dit jaar met de Nytro, wederom een Italiaans merk dat een racefiets met trapondersteuning heeft ontwikkeld, maar ze doen het net iets anders. Als je de fiets van de zijkant bekijkt en je weet niet dat het om een elektrische fiets gaat, zou je het ook niet snel vermoeden. De schuine onderbuis is weliswaar wat fors, maar niet dusdanig dat het je aandacht vraagt, terwijl daar wel de accu in verwerkt zit. Een ander punt waardoor de Hybrid minder ‘verdacht’ is, is het Ultegra crankstel. Niet bijzonder, en dat is nou juist het punt. Dat heeft allemaal te maken met het feit dat Wilier in tegenstelling tot Pinarello, Focus en Cube niet gekozen heeft voor een aandrijving in het bracket, maar in het achterwiel. Bij de foto van de zijkant zit deze dan mooi verborgen achter de in de naaf, al is de doorsnede daarvan vrijwel gelijk aan het 30-tands kransje. De geometrie is geleend van de Cento10NDR dus ook dat verraadt hem niet.

Het verplaatsen van de motor van het bracket naar het achterwiel betekent ook dat de fiets ‘normaler’ functioneert. Bij de eerder genoemde drie met de motor in het bracket roteert de trapas (en daarmee crankarmen) los van de kettingbladen, vanwege de motor. Door de breedte van de motor is de Q-factor (afstand tussen linker en rechter crankarm) ook een stuk groter dan bij een normale racefiets. Dat is niet per se een nadeel, maar wel anders. Deze Wilier Cento1 Hybrid is in die zin dus normaler dan een aantal van zijn concurrenten. En wat prestaties betreft lijkt het elkaar allemaal niet veel te ontlopen.

En ook de Cento1 Hybrid stopt met ondersteunen bij 25 km/u, zoals de wettelijke regels voorschrijven. Desalniettemin kan dit een heuvel- en bergachtig gebied nog altijd een welkome steun zijn natuurlijk, voor wie dat wil. Dat is ook een beetje de insteek van Wilier, lijkt het. Ze willen met de fiets iedereen de mogelijkheid geven om (weer) te ervaren hoe is om op een racefiets te zitten, ook als het omhoog gaat.

De fiets kan je koppelen met je telefoon waardoor je een app kan gebruiken om e.e.a. aan informatie uit te lezen. Aardige eigenschap daarvan is dat je je maximale hartslag kan opgeven en zodra je deze bereikt tijdens het zal de motor ingeschakeld worden. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als je je limieten kent en er tijdens het klimmen niet mee bezig wilt zijn. Op die manier kan je er dus automatisch voor zorgen dat je even op adem kan komen als het te zwaar wordt.

Wilier claimt een gewicht van 11,9 kg waarmee ze naar eigen zeggen de lichtste elektrische racefiets op de markt hebben. Opvallend genoeg staat er bij de specs “11,9 +/- 5%”. Dan kan het dus ook om 595 gram minder gaan, maar ook méér. In welke maat dat zou moeten zijn, wordt helaas niet gezegd. Overigens claimde Focus ook al onder 12 kg te zitten, maar ook daar noemen ze geen maat. En dan is er nog ook aardig wat te winnen aan gewicht als je kijkt naar de componenten en wielen die gebruikt worden. Hoe dan ook, het gaat allemaal niet snel met de elektrische racefiets, maar er wordt wel aan gewerkt.

De Cento1 Hybrid is te koop voor € 4.500,-

 

Via Wilier