De grootste recente vernieuwing van Zipp waren zonder twijfel de NSW wielen. Dit keer minder ‘spectaculair’ nieuws, maar wel veel vernieuwingen.

In 2016 werden de opvallende 454 NSW wielen gepresenteerd en ongeveer een jaar later kwam daar de 858 NSW versie bij. Deze wielen zijn zowel voor disc als velgrem beschikbaar en wat dat betreft is er niets nieuws. Wel nieuw is de tubular uitvoering van de 454 NSW wielen. De wielen zijn gemaakt voor de profs, maar nu ook beschikbaar voor de consument die graag met tubes wil rijden. Qua gewicht zijn de tubular wielen een kleine 100 gram lichter ten opzichte van de clinchers. De overige eigenschappen van de wielen, als aerodynamica en stijfheid, zijn gelijk ten opzichte van de clincher versie. Het zal me niet verbazen dat er binnen nu en een jaar ook een tubular versie komt van de 858 NSW wielen.

Naast de NSW wielen heeft Zipp ook de 303 Firecrest een update gegeven. De nieuwe versie van de 303 Firecrests is gemaakt met behulp van veel technieken die ook in de 454 NSW wielen zijn gebruikt. De nieuwe Firecrests hebben dan ook de toevoeging NSW achter de naam staan. NSW staat overigens voor Nest Speed Weaponry, waarmee ze doelen op het lab (the Nest) van Zipp waar aan nieuwe ontwikkelingen wordt gewerkt. Eigenschappen die hiervan terugkomen in de nieuwe 303 NSW wielen zijn onder andere de dimple structuur en de Showstopper remrand. De dimple structuur is iets waar Zipp bekend om staat en waar ze ook al lange tijd gebruik van maken, echter is deze in de laatste jaren aangepast wat de aerodynamica ten goede komt.

Zipp Service Course sturen update
Met de Service Course SL-80 en de Service Course 80 Ergo, zijn er ook twee sturen in het assortiment van Zipp die een update hebben ondergaan. De Service Course 80 en SL-80 zijn bestaande sturen, waar ze in het kader van comfort een aantal aanpassingen hebben gedaan. De ‘Ergo’ sturen hebben een ergonomische platte bovenkant. Ook loopt het stuur lichtjes terug vanaf het midden. Een terugloop van 3 graden zodat je pols in een meer natuurlijke houding op het stuur rust, aldus Zipp. Voor de rest zijn de sturen gelijk aan de reguliere Service Course SL-80 en Service Course 80 sturen. Deze sturen blijven ook gewoon beschikbaar in het assortiment. Het verschil in de SL-variant zit ‘m in het gebruik van het soort aluminium, waardoor deze ongeveer 40 gram lichter is. Dit geldt voor de reguliere als de Ergo uitvoeringen. Hieronder eerste de Service Course 80 en daaronder de Service Course SL-80

Nieuw rubber voor de Tangente banden
Als laatste heeft Zipp de Tangente 25 mm banden vernieuwd. Zipp heeft afgelopen jaar gewerkt aan een meer geavanceerd soort rubber, waardoor de rolweerstand verminderd en er betere grip in de bochten wordt beloofd. Ook is het nieuwe rubber slijtvaster. De band is er in twee uitvoeringen. De Tangente Course en de Tangente Speed (zie headerfoto). De Tangente Course band is er een voor training of wedstrijd gebruik en heeft een nylon anti lek-laag. De band heeft een karkas van 120 TPI. De Speed uitvoering heeft een soepeler 220 TPI nylon karkas en is gemaakt als pure wedstrijdband.

via Zipp

Tags: