Tien jaar na de lancering van de lichtgewicht MCC wielen, komt het Franse Corima met de opvolger. De MCC DX. Ze zijn drie jaar bezig geweest met de ontwikkeling van deze wielen, die geschikt zijn voor schijfremmen. De collectie wordt uitgebreid met vier sets, waarbij met name de achterwielen opvallend gebouwd zijn.

Tubeless en tubes

Naar eigen zeggen hebben ze het perfecte wiel voor schijfremmen weten te maken. Het perfecte wiel is een combinatie van een laag gewicht, optimale stijfheid en aerodynamica volgens Corima. De lichtste set van de MCC DX wielen weegt 1295 gram. Dan hebben we het over een wielset met tube-velgen van 32mm hoog. De zwaarste set uit de serie is 1550 gram voor de 47mm hoge tubeless velgen. Alle velgen zijn 26 mm breed en voorzien van een foam aan de binnenkant van de velg. Sinds de jaren ’90 verwerkt Corima in alle carbon velgen een extra versteviging door een horizontale carbon rand. Zelf noemen ze dit het geheim achter het feit dat de wielen licht en toch stijf zijn.

Twaalf full carbon spaken

Het meest opvallende aan de wielen zijn naar mijn mening niet de velgen, maar de combinatie van spaken en naven. De wielen hebben twaalf spaken en dat is het minimale aantal dat door de UCI wordt toegestaan in wedstrijden. Door het gebruik van zo min mogelijk spaken wordt het gewicht lager gehouden. De vorm van de dikke carbon spaken is opnieuw ontworpen waardoor het voorwiel 9% minder ‘drag’ heeft. Voor het achterwiel is deze besparing zelfs 18% in vergelijking met de vorige versie van de wielen.

Full carbon naven

Het achterwiel heeft een full carbon naaf, met Corima’s Double Torque Technology. Een achterwiel krijgt twee verschillende krachten te verwerken. Aan de ene kant is dat door de aandrijving die het wiel in gang brengt en aan de andere kant is dat de kracht die ontstaat bij het remmen. De Double Torque Technology moet er voor zorgen dat deze krachten optimaal worden verwerkt. De naaf heeft zes Y-vormige uitsteeksels waaraan twee spaken richting de velg gaan. Doordat alles van carbon is, zorgt dit voor een stijf geheel en kan de kracht zowel bij het rijden, als remmen direct worden overgebracht. Het ziet er opvallend uit, maar qua looks ben ik persoonlijk nog niet heel enthousiast. Gelukkig zijn smaken verschillend.

Prijzen worden er niet vermeld, maar een zoektocht op Google leert dat de goedkoopste, 32 mm tubes, set zo’n € 3300,- zal kosten. De 47 mm tubeless uitvoering zal rond de € 3750,- kosten. Als er komende zomer een Tour de France komt, zal onder andere Miguel Angel Lopez van team Astana met deze wielen te zien zijn.

Via Corima