Elk jaar komen er weer tig nieuwe racefietsmerken bij. Een van deze merken heet Cadenz en is opgericht in Nederland. Een nieuw Nederlands merk dus!

Iedereen die een merk in de markt zet heeft een eigen idee, aanpak en filosofie. Wij waren bij Cadenz op bezoek in Twello en ze hebben werkelijk over elk detail nagedacht waardoor alles een achterliggende reden heeft. Dat is altijd fijn om te horen, en eigenaar en oprichter Coen kan je over elk detail enthousiast uitleg geven. De naam is afgeleid van cadence, wat staat voor trapfrequentie. Neem het logo: die strepen staan voor hartslag. Of de schuine stand van de trapper op de foto’s, ook dat is specifiek zo gekozen om een goede uitstraling te laten zien. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Belangrijkste is dat ze fietsen verkopen. Op dit moment nog 1 mountainbike en 2 verschillende carbon racefietsen. Daar komt komend jaar nog een 3e racefiets en een cyclocrosser bij om het assortiment aan te vullen. Qua looks valt vooral de eenvoud op. Heel erg clean en vooral het topmodel in mat zwart met glans details valt positief op. Ook de afwerking is erg subtiel gedaan.

Het doel van Cadenz is vooral een super prijs/kwaliteit racefiets neer te zetten. Je zult dan ook geen Tiagra groep op de fietsen terug zien, maar alleen volledige groepen vanaf de 105. Vaak is een fiets wel mooi, maar heeft ie net niet de juiste groep of wielen. Daarom biedt Cadenz de mogelijkheid om de elementaire onderdelen per frame te configureren. Denk dan aan groep en wielen (ze hebben ook een eigen carbon wielset). Misschien komen daar in de toekomst nog een paar onderdelen bij (hopelijk het zadel omdat dit zo persoonlijk is), maar Cadenz wil de klant ook niet een wir war van keuzes voorleggen. Dan kom je er ook niet meer uit. De niet zelf te kiezen onderdelen hebben ze zelf uitgekozen en zullen niet van een B-merk zijn.

Je mag zelf weten of je het onderhoud door Cadenz laat doen of dat je bij je eigen fietsenmaker blijft.

cadenz-2

Het verkoopmodel lijkt op die van Canyon; alleen direct bij Cadenz via de website. Wat wel anders is; ze geven je de mogelijkheid om een afspraak te maken zodat je een fiets kan testen en jezelf kan laten opmeten. Maar het configureren gaat dan online en dan wordt de fiets gemaakt. Dit fabriceren gebeurt in een van de grote framefabrieken in Azië. Wanneer het frame dan klaar is, wordt het naar Twello gestuurd om daar door een vakkundige mechanieker afgemonteerd te worden. Helemaal aan het eind wordt er nog netjes een inspectie gehouden zodat de klant zeker een fiets krijgt die helemaal af is en waarmee hij zo mee op pad kan.

Even kort over de racefietsen. Volgend jaar zullen we er trouwens zeker eentje gaan testen dus dan kunnen we daar ook iets over zeggen. Ze hebben nu de Cadenz CRB01 gemaakt van T800 carbon en die heeft in combinatie met een 105 groep een prijs van €1.499,-  Het topmodel is de CRB02 en deze is nog stijver en is gemaakt van T1000 carbon. Deze racefiets is uiteraard iets duurder met een prijs van €2.399 met de Ultegra afmontage, maar deze ziet er ook wel erg goed uit. (de CRB01 met Ultegra kost €1.899,-).

Onze verwachting is gewekt. We zijn benieuwd of ze net zo goed rijden als op papier eruit zien, maar dat zal niet lang meer duren voordat we daar achter zullen gekomen. Op de website kan je alle informatie zelf ook eens bekijken, al is het soms even lastig te vinden waar je moet zijn. Coen gaf aan dat hij al in de testfase zit van hun nieuwe website, dus dat komt wel goed.

Via Cadenz en op Facebook

cadenz-8 cadenz-3 cadenz-4 cadenz-6 cadenz-5 cadenz-7