Bij Colnago hebben ze de legendarische Master en bij Ritchey hebben ze de Swiss Cross, al begeeft die zich in wat kleinere kringen.Toch knap als je een stalen fiets al 25 jaar in je collectie kan houden. De fiets kreeg een update.

Puristen hoeven niet veel te vrezen, hij is nog steeds van staal. Net zoals de eerste in 1994 die Tom Ritchey maakte voor Thomas Frischknecht. Een zeer succesvolle mountainbiker die ook voor de cross het nodige talent bleek te hebben. Met zijn ervaringen van zijn racefietsen en mountainbikes (zoals destijds de P-22) maakte Ritchey de Swiss Cross. En sindsdien is er niet veel meer aan veranderd. De schijfremmen zijn erbij gekomen, dat was eigenlijk de grootste stap. Hoog tijd voor een volgende update dachten ze.

Als er oogjes voor bagagerekken op hadden gezeten had Cyril hem besteld, toen hij de vorige Swiss Cross begin 2016 reviewde. Die oogjes zitten er nog steeds niet op, maar dat zal geen verrassing zijn. Hij is nog steeds voor de cross, al zal het ook geen onverdienstelijke all roader zijn waarschijnlijk. Natuurlijk zijn de wijzigingen niet al te groot ten opzichte van de vorige uitvoering, maar nu gaat de Swiss Cross wel met zijn tijd mee. Dus de mogelijkheid om Flat Mount schijfremmen te installeren, 12mm steekassen voor en achter en ruimte voor 40c banden. Ook heeft de geometrie een kleine updates gekregen om de rijder “een moderne race houding te geven”, aldus Ritchey.

De fiets is er wederom in glanzend zwart maar ook in een fraaie 25-jarig jubileum uitvoering met een fade van rood naar wit. Daar worden er maar 100 van gemaakt die te koop zijn in een selecte groep winkels wereldwijd. Als je er een speciale editie wilt bemachtigen is enige haast geboden dus (als hij überhaupt nog verkrijgbaar is). Dan krijg je er overigens ook nog een koe-bel mee voor aan je stuur.

Nog steeds is hij ook met cantilever remmen te krijgen en er is ook een Break-Away uitvoering. Gemaakt voor mensen die veel reizen. De complete fiets – en dus ook het frame – kan uit elkaar gehaald worden en past in een compacte koffer. Althans, compacter dan zo’n grote fietskoffer waardoor je geen extra kosten hebt bij vliegen.

De nieuwe Swiss Cross is alleen als frameset te koop. De standaard disc uitvoering kost € 1449,-, de jubileum uitvoering € 1549,-, de canti uitvoering € 1299,- en de Break-Away cross € 1649,-. In de maten XS t/m XXL. Alle info bij Ritchey.

PS: in de maten XS/S/M heeft het frame een gebogen staande achtervork (seatstay) nabij de achterpadden. Dit is om meer ruimte te creeeren voor de schijfremklauw. In de maten L/XL/XXL is de staande achtervork geheel recht zoals op de foto’s te zien is.