Onderhoud aan je fiets is belangrijk. Als alles goed werkt en lekker draait fietst dat niet alleen en stuk lekkerder, het is ook veiliger. BBB heeft een mooi assortiment aan tools waarmee onderhoud ook meteen een stuk leuker wordt.

Laten we voorop stellen dat je wel moet weten waar je aan begint. Weet je dat niet, of hou je niet van vieze handen, dan is de lokale fietsenmaker meer dan bereid je gekoesterde racefiets weer in topvorm te brengen. Maar wij vinden het ook leuk om zelf wat te kunnen doen. Er zijn maar weinig dingen in het leven die een voldaner gevoel geven dan het sleutelen aan je fiets. Helemaal wanneer je dan weer voor het eerst opstapt en alles als een zonnetje loopt. Dan moet natuurlijk alles wel goed gaan, want anders kan je er juist behoorlijk gefrustreerd door raken (weten we helaas uit ervaring).

Om alles goed te kunnen doen is degelijk gereedschap belangrijk. Ook voor een spaarzame klus is aan te raden hier niet al te veel op te bezuinigen. Zo draai je met een niet goed passende of lage kwaliteit inbussleutel zo je boutjes kapot bijvoorbeeld. Dat wil je niet. En tenzij je een professional bent die elke dag aan het sleutelen is, doe je waarschijnlijk een leven lang met kwalitatief goed gereedschap.

Inbus is een begin
Een goede set inbussleutels is wel het minimale dat je nodig hebt als je iets aan je fiets wilt doen. Daar kan je bijna je hele fiets mee onder handen nemen. Echter zie je Torx ook steeds vaker en dan is je inbussetje ineens niet meer te gebruiken. Je kan ervoor kiezen het gereedschap pas te kopen als je het nodig hebt, maar er zijn bij verschillende merken ook basiskits beschikbaar waarmee je de meeste klussen zelf kan klaren. Onderdelen en accessoire specialist BBB heeft veel soorten gereedschap, ook heel specialistisch, en heeft een aantal kits samengesteld zodat je niet alles los hoeft aan te schaffen.

De Allroundkit van BBB kost € 189,95. Dat is natuurlijk best wat geld, maar je moet je bedenken dat je er de rest van je leven plezier van zal hebben. Daarbij is het ook nog eens een goede deal, want als je alles los zou kopen ben je ruim € 40,- meer kwijt. En bij de kit zit ook dan ook nog een koffer om het allemaal bij elkaar te houden. En ander voordeel van de koffer is dat je hem makkelijk meeneemt in de auto bijvoorbeeld, als je naar een toertocht gaat of een (fiets)vakantie.

Inhoud van de Allroundkit
We kunnen zo ongeveer wel bedenken wat er allemaal in een standaard gereedschapset zou moeten zitten. Eens kijken hoe BBB daar over denkt:

  • Cassette verwijderaar (kettingzweep)
  • Sluitring verwijderaar (voor Shimano-compatibele cassettes en CenterLock-remschijfnaafsystemen)
  • Sluitring verwijderaar / trapassleutel (Campagnolo)
  • Inbussleutels 8 en 10 mm. Extra lang voor bijvoorbeeld je pedalen met rubber grip
  • Spaakspanner (4 maten)
  • Cassettereiniger
  • Inbussleutelset (3 maten)
  • Torxsleutelset (3 maten)
  • Kettingbladboutsleutel
  • Kettingslijtagemeter
  • Kabelknipper
  • Kettingpons
  • Sluitschakel gereedschap
  • Bandenlichter (2x)

Alles bij elkaar gaat het om 16 verschillende functies die deze tools bij elkaar in huis hebben. Alleen de cassettereiniger valt een beetje uit de toon, die hoort eigenlijk in een schoonmaakset vinden wij. Wat we in ieder geval zien is dat je met deze set bijna alles kan doen om je fiets goed te kunnen onderhouden. Hierbij maakt het niet uit of je een fiets met Shimano, SRAM of Campagnolo onderdelen hebt. Alles ligt stevig in de hand met een goede grip. De kabelknipper en kettingpons zijn het meest complex van de kit, als je dat zo mag zeggen. Het gaat om iets meer dan een enkel stuk metaal. De kwaliteit daarvan is hoog. Bij de kettingpons is dat goed te zien en daar zijn we dan ook erg over te spreken. Hij heet ook toepasselijk Proficonnect. De sluitschakel tool is vooral erg handig als je weer staat te pielen met die sluitschakel, dat je heb je soms.

Bijna compleet
Mooie set in een mooie koffer. Handig is dat er nog een vak vrij is gelaten voor als je zelf iets wilt toevoegen. En eerlijk gezegd willen wij dat wel. Want we missen toch een paar tools. Ten eerste schroevendraaiertjes, die passen er ook nog makkelijk bij. Een kleine platte en met kruiskop. Altijd handig, zeker als je niet de allernieuwste fiets hebt, want dan kan je eigenlijk alles met inbus doen. En dan komen we meteen nog een aanvulling: kleine inbussleuteltjes. Kleiner dan wat er nu bij zit in ieder geval. We merken dat we die kleintjes steeds vaker nodig hebben. Nu moet je die er alsnog bij kopen, dus het zou wat ons betreft een mooie toevoeging zijn zonder de set meteen een stuk duurder te maken.

Onmisbaar: momentsleutel
Eigenlijk zou iedereen die moeten hebben: een momentsteutel. Materialen worden steeds verfijnder en kwetsbaarder en zelfs als het niet extreem gevoelig is kan je nog een hoop kapot draaien. In je enthousiasme wil je het iets te strak zetten en iets te lang vastdraaien tot het materiaal het (soms ongemerkt) begeeft. Dat valt meestal niet meer te repareren, en los daarvan kan het zeer gevaarlijke situaties opleveren, bijvoorbeeld als je onderweg opeens merkt dat je stuur toch niet zo vast zit als je dacht, omdat hij te ver door vast is gedraaid.

Dé oplossing om dit te voorkomen is een momentsleutel. Op veel fietsen staat bij onder andere de zadelpen en stuurpen het aandraaimoment beschreven. Dit is dan vaak 4 of 5 Newton-meter (Nm). Een momentsleutel kan je daarop instellen waardoor je een bout niet vaster kan draaier dan nodig. Je zal dan ook merken dat dit vaak een stuk minder vast dan wanneer je het ‘uit de losse pols’ zou doen.

Ook momentsleutels komen in verschillende smaken. Je hebt ze ook voor je auto bijvoorbeeld, maar dan heb je het over veel hogere aandraaimomenten dan bij een fiets. De momentsleutels voor de fiets heb je met een vast een variabel moment. Die met een vast moment zijn vaak wat kleiner (soms ook voor onderweg) en eenvoudiger en daarmee goedkoper. Maar die zijn dus maar voor één vast moment en bij de gemiddelde racefiets varieert dit doorgaans van 4 Nm tot 8 Nm. De Torqueset van BBB heeft een variabel aandraaimoment van 2 Nm tot 14 Nm waarmee je dus prima uit de voeten kan. Het is eigenlijk een ratel die met 5 inbus en 2 Torx bitjes geleverd wordt. Het instellen van het aandraaimoment gaat eenvoudig in het handvat van de sleutel. Je draait een boutje net zo lang tot de hele sleutel ‘meeklikt’ als het ware. Op dat moment ze je dus meer kracht dan je hebt ingesteld en zit de bout met het aangegeven aandraaimoment vast.

De Torqueset zit in een mooie verstevigde etui. Enerzijds is dat handig en mooi, maar ook noodzakelijk. Een momentsleutel is gekalibreerd precisiegereedschap waar je best een beetje voorzichtig mee om moet gaan. Er wordt bijvoorbeeld ook geadviseerd om na gebruik de sleutel terug te draaien zodat er geen spanning op blijft staan.

Met € 79,95 is de Torqueset een stuk duurder dan het gemiddelde stuk gereedschap, maar dat is de prijs voor precisiegereedschap van een bepaalde kwaliteit.

Details
BBB Allroundkit BTL-91
Adviesprijs: € 189,95

BBB Torqueset BTL-73
Adviesprijs: € 79,95

Plus
+ Hoge kwaliteit
+ Goede prijs/kwaliteit verhouding
+ Geschikt voor volledig onderhoud van je fiets
+ Koffer

Min
– Schroevendraaiertjes en kleinere inbussleuteltjes hadden er van ons wel bij mogen zitten

Conclusie
Een goede gereedschapset is geen overbodige luxe, daar heb je heel lang plezier van als je graag wat van het onderhoud zelf wil doen. En hoewel de koffer de BBB Allroundkit een luxe uitstraling meegeeft, gaat het vooral om de kwaliteit van de tools, en daarmee zit het wat ons betreft goed. Er hadden wat ons betreft nog kleine schroevendraaiertjes en inbussleuteltjes in mogen zitten, maar verder is de set nagenoeg compleet om te fiets van top tot teen te kunnen onderhouden. Een momentsleutel zou ook niet misstaan. Die zit er nu niet bij en dat is gezien de prijs ook wel logisch. De Allroundkit is met € 189,95 een heel goede deal gezien de totaalprijs van de losse tools en kwaliteit die je daarvoor krijgt. De Torqueset is met € 79,95 wellicht een grote investering, maar wel een die het waard is denken wij.

Heb je al veel gereedschap dan zal je met de Allroundkit veel dubbel hebben waarschijnlijk, dan kan je beter naar losse tools kijken. Mis je nog een paar essentiële tools dan is het aanrader en heb je alles in huis om je geliefde (fiets) alle TLC (tender loving care) te geven die het verdient.