Ondanks het feit dat tubeless (nog altijd) upcoming is, geloof ik niet dat de binnenband zal verdwijnen uit de wielerwereld. De meest voorkomende binnenbanden zijn de old school butyl en latex binnenband. Tubolito wil met hun nieuwe binnenband de strijd aangaan met het tubeless rijden.
Latex binnenbanden hebben de eigenschap soepeler te rollen en ook qua gewicht zijn ze een stukje lichter dan de butyl variant. Ondanks deze eigenschappen is er nog ruimte voor verbetering, aldus oprichters van Tubolito. Voorheen waren ze beiden werkzaam als ontwikkelaar van luidsprekers. Hiervoor hebben ze een membraan ontwikkeld, dat enorm stevig en lichtgewicht is. Als fanatiek mountainbiker, hebben ze dit membraan doorontwikkeld tot een binnenband: Tubolito. Een binnenband die een keer zo sterk is als je dit vergelijkt met een binnenband van butyl.
Naast deze extra stevigheid is de band volgens de website ook heel licht: slechts 33 gram. Nameten wordt nog wat lastig, aangezien ze pas in januari 2018 leverbaar zijn. Voor de beeldvorming: een butyl binnenband die hier op de redactie ligt weegt 110 gram en een latex binnenband laat de wegschaal stoppen bij 71 gram. Dat zou dus betekenen dat een Tubolito binnenband de helft van het gewicht van een latex binnenband heeft! In het onderstaande filmpje zie je de mountainbike variant van de binnenband. Deze variant is al wel op de markt en is qua omvang slechts een derde van een reguliere mountainbike binnenband. Dit scheelt toch flink wat ruimte in je jersey of zadeltasje. Ook laat het filmpje zien dat de band niet knapt wanneer ze er met een ijzeren pin in prikken.
Hoe dit met de racefiets binnenband gaat zal nog even afwachten zijn, maar een binnenband met deze eigenschappen klinkt ons als muziek in de oren. Al is het nog steeds geen zekerheid dat lekrijden tot het verleden behoort. Overigens maakt zo’n binnenbandje je portemonnee ook meteen wat lichter met ongeveer 30 euro per stuk!