Waarschijnlijk kun je na het lezen van de titel van deze review bijna al invullen wat de conclusie gaat zijn. We testen immers een Baum Ristretto. Mocht dat je niets zeggen, het is een in Australië door Darren Baum handgemaakt frame, voorzien van een stoere uitstraling dankzij strak spuitwerk, afgemonteerd met top-onderdelen. Een enthousiaste conclusie ligt dus voor de hand, maar komt die er ook?
Bij fietsen van een bepaald statuur en prijsklasse kijk je namelijk verder dan de objectieve waarden. Ben je in de fortuinlijke positie dat je de aanschafprijs (€ 4.800,- voor het frame inclusief de mee gespoten stuurinrichting, € 8250,- voor de complete fiets zoals wij ‘m testen) van een Baum kunt veroorloven dan maakt dat de keuze nog niet eenvoudig. Want er gaan dan heel andere zaken meespelen. Hoe uniek is de fiets, hoe bijzonder laat ‘ie me als berijder voelen en spreekt de visie van de bouwer (in deze prijsklasse heb je het niet meer over merken natuurlijk) mij aan? Een fiets zoals deze koop je waarschijnlijk ook niet elk jaar, gelukkig kun je uit een uitgebreid kleurenschema kiezen (of helemaal custom gaan als je budget geen beperkingen kent) zodat je wel gerust kunt stellen dat een Baum 100% individueel is. Want uiteraard wordt de Ristretto (gek genoeg kiest Darren altijd Italiaanse namen voor zijn frames) helemaal op maat gemaakt naar de wensen van de nieuwe eigenaar. De uitgebreide bike-fitting die plaatsvindt bij één van de Baum dealers kunnen we helaas niet beoordelen, wij krijgen een ‘standaard’ maat 56 mee.
Eerste indruk
Zowel mijn eerste indruk, als die van de meeste mensen die ‘m even optillen is: huh? Is dit staal? De Ristretto oogt niet alleen rank door de licht afgevlakte buizen, maar hij is ook echt licht. De complete fiets weegt slechts 6,89 kilo (met een set Lightweight wielen in plaats van de gemonteerde Reynolds, maar dat scheelt waarschijnlijk maar iets van 300 gram) en dat is voor een stalen frame natuurlijk best indrukwekkend. Behalve lichte onderdelen zoals de Reynolds wielen is Darren meester in het lichter maken van frames zonder dat het ten koste gaat van comfort of stijfheid. Qua looks ben ik wat minder onder de indruk dit keer (we testen al eerder een Baum in knallende Gulf kleurstelling). Het grijs van de laklaag contrasteert prima met de rood/blauwe logo’s op de onderbuis en de zitbuis, maar de ‘kale’ RVS achterbrug valt hierdoor bijna niet op. Toegegeven het is daardoor een ingetogen geheel, maar zoals gezegd, je wilt misschien ook wel dat andere fietsers zien dat je op iets bijzonders rijdt. Tijdens een toertocht krijg ik nauwelijks opmerkingen of blikken, alleen wanneer ik in een kleiner groepje meerijd steelt de Baum de show.
Rijke uitrusting
Deze Ristretto is behoorlijk rijk uitgerust: Chris King balhoofd, full carbon Reynolds Attack wielen (gewicht: 1365 gram) die lekker rollen, maar die weer wat minder remmen dan ik had gehoopt. Een SRAM Red 22 groepset, ENVE zadelpen, 3T Ergonova stuur, 3T ASR stuurpen en 3T Team Funda carbon voorvork. Wat je noemt een lekker lijstje. Maar met alle respect, goede onderdelen kun je op elke fiets monteren. Extra aandacht wil ik wel nog even wijden aan de nieuwe SRAM groep, het idee van de Red 22 is dat je met deze groep ook echt 22 versnelling (2×11) tot je beschikking hebt. Je hoeft dus niet meer op te letten of je nog wel naar de uiterste tandwielen kunt schakelen, en we moeten zeggen, het werkt en dat fietst weer heel ontspannen. Het mooie van Baum is dat ook de voorvork, zadelpen en stuurpen helemaal opgenomen worden in het kleurenschema, in plaats van de vaak standaard zwarte kleur. Het lijkt misschien een detail, maar daardoor ogen alle Baum fietsen wel écht helemaal af.
Materiaal
Voor de Ristretto wordt uitsluitend staal gebruikt van dedacciai (of Columbus) buizen die in Italië naar de specificaties van Baum geproduceerd worden. Deze fiets in gemaakt van dedacciai buizen waardoor de onderbuis en bovenbuis de licht afgevlakte vorm hebben die de Ristretto zijn eigen smoel én rijeigenschappen geeft. Voor de zitbuis wordt wel weer een gewone, ronde buis gebruikt. De smalle achterbrug wordt van RVS gemaakt. Hiermee krijgt het frame bijna dezelfde look mee als de titanium frames van Baum die ook bekend staan om hun metaalkleurige, maar daardoor net fraaie achterbrug. Deze ziet er behoorlijk degelijk uit en heeft prachtig afgewerkte achterpadden/drop outs. Het bottom bracket wordt door Darren ook onder handen genomen, net zoals alle andere buizen. Hij last ze niet alleen vakkundig aan elkaar, de geometrie wordt tot op de millimeter samen met de eigenaar bepaald en daarna worden afhankelijk van de behoefte (meer comfort of net meer stijfheid) de buizen nog op 1 of meerdere plekken lichter gemaakt. Dit soort details zie je meestal niet aan de buitenkant van het frame, maar hebben wel degelijk een grote invloed op hoe de fiets voelt, en dat is precies waar ik ‘m op ga testen.
Rijden maar
We hebben de Ristretto enkele weken mogen lenen en er zowel bekende als onbekende routes mee gereden. Al tijdens het eerste rondje viel op hoe stabiel de fiets voelt, ondanks het gering gewicht. Waar andere lichte frames nerveus kunnen aanvoelen, daar is de Ristretto een toonbeeld van rust. Ondanks dat ik op een (redelijk prijzige) fiets van iemand anders rondrijd, voel ik me niet ongemakkelijk en fiets ik al snel rond alsof ik op mijn eigen fiets zit. Op de slecht-wegdek strook die standaard in ons testparcours zit doet de Baum er nog een schepje bovenop. Want zelfs als er gaten en van die lekkere dwarsrafels in de weg verschijnen, blijft de Ristretto onverstoorbaar zijn pad vervolgen. Dit is volgens mij dan ook het sterkste punt van dit specifieke frame. Ook een toertocht door de Ardennen bevestigt dit. Ik stap redelijk fris af na 125 kilometer Belgische hobbelwegen en versleten asfalt en weet zeker dat dit deels komt door het comfortabele karakter van de Ristretto. In vergelijking tot titanium en aluminium fietsen die we testten is de stijfheid misschien een fractie minder, maar je krijgt er een hoop rijplezier voor terug. Natuurlijk is dit een subjectieve invulling, maar het mooie is dat je bij zo’n fiets op maat ook dit soort zaken mee kunt laten nemen in het ontwerp en de materiaal keuze.
Een fiets als de Ristretto maakt een aantal zaken heerlijk duidelijk. De prijs lijkt in eerste instantie idioot, totdat je beseft dat je er een fiets voor krijgt die op elk vlak individueel is. Niet alleen qua uiterlijk (tot in details als het subtiel aangepaste San Marco zadel en stuurlint van Busyman), maar ook qua rijeigenschappen. En dat was mijn grootste inzicht tijdens deze test. Natuurlijk wil je dat mensen zien dat je een bijzondere en handgemaakt fiets rijdt, natuurlijk speelt de status bij je fietsvrienden mee, maar nog belangrijker is wat zo’n fiets voor jou doet. In plaats van een confectiepak is het een maatpak waarbij elke centimeter bij jou lichaam, houding en voorkeuren past. Je zit beter, rijdt beter en dit voel je tijdens elke meter die je maakt. Natuurlijk maakt Darren ook keuzes voor je, maar altijd in overleg en altijd vanuit zijn expertise. Tel daarbij het individuele las-vakmanschap, het strakke spuitwerk (stickers zijn natuurlijk veel te ordinair) en alle uren die er in zo’n frame zitten op en dan is de prijs al een stuk beter te begrijpen. Een fiets als deze is je eind-fiets, verkopen kan eigenlijk niet (vanwege het maatwerk) en je bouwt er een relatie mee op. Ik denk ook dat je toch een behoorlijk aantal kilometers per maand moet fietsen om ‘m (thuis en voor jezelf) te kunnen verantwoorden.
Conclusie
Zoals verwacht maakt ook de Ristretto van Baum indruk. De geometrie van het frame zoals wij reden komt dicht in de buurt van de perfecte lange afstandsracefiets. Het frame is één van de meest comfortabele en stabiele die ik ken. Tel daarbij het geringe gewicht op en het feit dat een fiets als deze 100% op maat gemaakt wordt en je begrijpt dat het niet zomaar een fiets is. Als ik het geld zou hebben, zou ik denk ik misschien nog eerder voor deze stalen Ristretto kiezen dan voor een titanium frame. De combinatie van rust en stabiliteit in het frame op slecht wegdek en de stijfheid tijdens het klimmen en versnellen heb ik nooit eerde zo harmonieus in één fiets gecombineerd gezien. Ik zou ‘m alleen in een andere kleurstelling kiezen.
Baum Ristretto GTB, informatie en verkoop via Arjan Fidder
Getest in maat: 56 CM
Testpersoon is 1.82m lang, weegt rond de 77kg en fietst normaal gesproken op een Bianchi Infinito.
UPDATE: We kregen het berichtje dat het mindere remmen van de Reynolds wielen te maken heeft met de standaard SRAM remblokken die op de fiets zaten. Met de juiste remblokken die Reynolds levert, zou het remmen juist wel goed moeten zijn. Dat willen we natuurlijk eerst even testen, dus binnenkort een update over de remmen!