Als iets te mooi om waar te zijn lijkt, dan is het meestal ook zo. 1.200 euro voor een complete aero carbon racefiets, met carbon wielset en geïntegreerde computer? Toch zijn we benieuwd naar de SpeedX.
Als een gewone stadsfiets splinternieuw te koop staat voor 100 of 150 euro moet je vraagtekens gaan stellen bij de kwaliteit, of je verwachtingen daarop aanpassen. Als een racefiets wat configuratie bijna 800 euro goedkoper is dan vergelijkbare modellen van andere merken doe je dat ook. De SpeedX biedt je voor 1.200 euro een volledig carbon racefiets met – echt – volledig geïntegreerde kabels, carbon wielen, een geïntegreerde computer en complete 105 groep. Is de rest dan te duur of deze (te) goedkoop? We kunnen hem nog niet proberen, maar interessant is het natuurlijk wel. De 105 groep laat zich niet verrassen, maar van al het andere willen we graag weten hoe ze het doen in de praktijk.
Naast de bijzonder scherpe prijs is er nog wel een aantal bijzonderheden aan de fiets die je nog niet bij andere merken ziet. Al is nog niet alles even duidelijk, wat je wel vaker bij dergelijke crowdfundingprojecten ziet. In de zadelpen zit een achterlicht verwerkt. Deze kan je dan weer bedienen met Smart Control, de geïntegreerde computer die op je stuur zit, maar die werkt ook automatisch via de lichtsensor in de Smart Control. Slim daarbij ook is dat een van de bedieningsknoppen verwerkt zit in de topcap van je balhoofd. Die mis je toch een stuk minder snel dan een klein knopje op je computer. Die computer heeft een 2,4″ display, dat zover we kunnen zien geen touchscreen is. Volgens de beschrijving kan het vrijwel alle gegevens loggen die je zou willen, onduidelijk is alleen welke sensors er standaard bij zitten en waar ze op de fiets geplaatst zijn. Een vermogensmeter is in ieder geval niet standaard, al komt die mogelijk wel op een later model. GPS, cadans en snelheid zouden in ieder geval standaard moeten zijn. Ondersteuning van Bluetooth en ANT+ zorgen voor de connectiviteit. De accu van de computer zou maar liefst 40 uur mee moeten gaan terwijl sommige computers al moeite met een kwart daarvan. Dat zal veel fietsers toch als muziek in de oren moeten klinken. Een logische reden daarvoor kan simpelweg het gebruik van een grotere accu zijn.
Ook nog bijzonder, zeker voor een fiets met deze prijs, is dat alle kabels geïntegreerd zijn. Dat valt vooral bij het stuur op. Daar gaan ze meteen het stuur in en verder door het frame. Bij sommige fiets lijdt dit tot mindere prestaties bij het remmen en wordt het onderhoud er ook niet makkelijker op. Hoe dit bij de SpeedX is zal moeten blijken.
SpeedX komt eerst met de Leopard en de Leopard Pro. De Pro gaat over de 2.000 euro heen, maar dan heb onder andere wel Ultegra Di2, een carbon stuur en Fizik Arione zadel. Ook hebben ze nog de Mustang, een mountainbike die ook de Smart Control zal gebruiken.
Duidelijk is dat SpeedX iets bijzonders heeft. Enerzijds vanwege een paar interessante eigenschappen van de fiets en anderzijds vanwege die bizar lage prijs. Wij zijn wel benieuwd of jullie deze 1.200 euro carbon aero race serieus zouden overwegen?
De SpeedX op crowdfundingsite IndieGoGo