Een derailleurpad is vast niet het eerste waar je aan denkt als het gaat om de welbekende ‘marginal gains’. Het van oorsprong Italiaanse bedrijf Silca is tegenwoordig gevestigd in de Amerikaanse plaats Indianapolis en maakt tijdloze en duurzame accessoires voor fietsers. Van gereedschap en onderhoudsmiddelen tot pompen, bidonhouders en stuurlint. Maar het merk maakt sinds kort ook 3D-geprinte derailleurpads van titanium, en daar viel ons oog op.

Want een derailleurpad is natuurlijk niet het meest in het oog springende onderdeel van je racefiets, maar toch kan het wel degelijk een verschil maken. Als je al eens te maken hebt gehad met een gebroken derailleurpad dan weet je dat er verschil zit in de kwaliteit, maar ook dat je er altijd één als reserveonderdeel op voorraad moet hebben. En qua materiaalsoort, gewicht en stijfheid zit er natuurlijk ook verschil tussen derailleurpads.

3D-geprint van titanium

De derailleurpads die Silca maakt zijn geen dertien in een dozijn pads, want het merk maakt de derailleurpads van titanium met behulp van een 3D-printer. Om te beginnen is Silca gestart met negen verschillende derailleurpads, en het assortiment wordt naar mate de vraag toeneemt uitgebreid. De huidige pads zijn geschikt voor verschillende modellen van grote merken als Giant, Specialized, Trek en Canyon.

Lichter en stijver dan de aluminium alternatieven

Volgens Silca zijn de pads stijver én lichter dan de aluminium alternatieven die op de markt te vinden zijn, en in de meest recente Tour de France zijn er twee etappes mee gewonnen. Maar door wie wordt dan helaas weer niet vermeld, dus dat blijft nog even gissen. Qua gewicht scheelt het, afhankelijk van het pad 2-12 gram, maar het is vooral de stijfheid waar Silca het verschil probeert te maken.

Volgens Silca zijn de derailleurpads geschikt voor Campagnolo en Sram 5-6 keer stijver dan het aluminum alternatief en bij de Shimano Direct Mount versie is deze stijfheid zelfs 8-10 keer hoger. Die stijfheid heeft volgens Silca weer invloed op de snelheid van het schakelen met de achterderailleur. Want hoe stijver een pad des te minder deze meebeweegt waardoor je derailleur sneller en nauwkeuriger werkt.

De pads kosten € 99,- en voor meer info ga je naar de website van Silca.

Tags: