Enerzijds zijn het de elektrische fietsen die het beeld blijven veranderen bij Eurobike, maar dit jaar viel het op hoeveel indoortrainers er waren. 4iiii’s Fliiiight trainer werkt op een aantal vlakken anders dan alle andere trainers.
Het Canadese bedrijf met de vele i’s is vooral bekend van hun vermogensmeters. Ze namen eerder dit jaar STAC Performance over. Dit bedrijf won vorig jaar een Eurobike Award met de STAC Zero. Een trainer die werkt met een magnetisch veld. De STAC Zero is de 4iiii Fliiiight geworden.
Je fiets hangt in de lucht
Het unieke aan de Fliiiight is dat je fiets geen contactpunt heeft met de trainer, behalve de bevestiging bij de as. Je zet je fiets erin en dan ben je in principe klaar. Je gebruikt dus je eigen achterwiel, maar je band maakt geen contact met de trainer dus er vindt ook geen slijtage plaats. Het achterwiel hangt iets boven de grond en je voorwiel rust op een blokje om je positie weer horizontaal te krijgen. Het geheel is daarmee zo stil als je aandrijflijn. Geen vliegwiel of rollers. Veel stiller kan het dus eigenlijk niet.
Het systeem werkt door middel van twee krachtige magneten die zich aan weerszijden van de velg bevinden. Door middel van de door hun ontwikkelde direct induction algorithms kan de weerstand op het wiel geregeld worden. Het is dan ook een smart trainer die via ANT+ en Bluetooth kan verbinden met nagenoeg alle indoor trainingssoftware a la Zwift, Sufferfest, TrainerRoad, etc.
Het magnetisch veld tussen de magneten heeft dus invloed op het metaal van de velg. De afstand van de magneten t.o.v. de velg is bepalend voor de mate van invloed. Tijdens het fietsen zie je magneten dan ook heen en weer gaan t.o.v. de velg om de weerstand te controleren. Ze raken de velg niet, al sluiten ze niet 100% dat er wel eens contact kan zijn tussen magneet en velg door de flex in het wielen bij sprinten o.i.d.
Om een van je spaken plaats je een reflecterend buisje dat als referentie voor de trainer om onder andere de snelheid te meten. Maar het registreert ook de spaken waarmee het nauwkeurig en real-time kan registreren of je harder of langzamer gaat.
Draagbaar en draadloos
Het grappige aan de Fliiiight is dat het er allemaal niet heel geavanceerd uitziet. Je loopt er zo aan voorbij omdat het veel weg heeft van een eenvoudige rollentrainer. De magneten en de motortjes die ze bewegen zijn klein en nemen niet veel ruimte in beslag. Doordat een vliegwiel ontbreekt is de trainer ook niet zwaar en vrij eenvoudig mee te nemen. Door beide delen in te klappen is hij zo’n 7 à 8 cm dik.
Zoals je op de foto’s misschien al opgevallen was zijn er geen kabels te zien. De Fliiiight is namelijk zo’n 2 uur draadloos te gebruiken. Dat is lang genoeg voor de gemiddelde indoorsessie en hierdoor zet je hem makkelijk overal neer. Je neemt hem dus ook makkelijk mee voor bijvoorbeeld warmrijden waarbij je dus geen stroombron nodig hebt.
Toen we het hadden over magneten ging er waarschijnlijk al een belletje bij je rinkelen over het materiaal van de velg. De trainer werkt namelijk alleen met velgen van aluminium. Rij je met carbon dan zal je dus een wiel moeten wisselen, maar we schatten in dat de renners die met carbon rijden vaak toch ook nog een alu setje hebben staan. Staal in je velgen is overigens uit den boze.
Links op de foto de aan/uit knop, rechts een USB-C aansluiting voor aansluiting op het lichtnet. Hier leveren ze overigens een kabel bij die ook magnetisch ‘verbind’ met de USB-C poort zodat je de boel niet kapot trekt als je er een keer over struikelt.
De 4iiii Fliiiight gaat naar verwachting € 599,- a € 649,- kosten en zal later dit jaar beschikbaar zijn. Alle info bij 4iiii Innovations.