Met welke bandendruk de profrenners rijden, wordt niet altijd bekend gemaakt. Vooral bij wedstrijden als Parijs-Roubaix wordt er geheimzinnig over gedaan. Bandendruk maakt dan ook veel uit. Ook als je geen profrenner bent. Met de juiste bandendruk rijdt je lichter, veiliger en slijten je banden minder snel.

Maar ik ken mezelf een beetje en weet dat ik soms weleens vergeet de bandendruk te checken. Even snel een ritje, denk ik dan. Maar in een bocht, blijkt de bandendruk dan toch net wat te laag. De nieuwe SKS Airspry moet dat voorkomen. Het is een sensor die je op je ventiel draait en constant de bandendruk bijhoudt. En als de druk te laag wordt of er ineens een afwijking is, krijg je een alarm op je telefoon. Want de sensor is verbonden met de SKS Mybike-app op je telefoon. Verbinden gaat dan met Bluetooth of ANT. Hij werkt op een CR2032 knoopcelbatterij.

Je kunt gewoon pompen
Misschien denk je wat overdreven zo’n bandenspanningssensor op je fiets. Maar op auto’s is het al een aantal jaar verplicht, dus waarom zou zoiets niet op de fiets moeten zitten? Voor het gewicht van 18 gram hoef je het niet te laten. De sensor gaat met een adapter over je ventiel. Als de sensor over je ventiel zit, kun je de band nog steeds oppompen. Dus je hoeft ‘m er niet steeds af te halen. Met een beveiligingsclip zit de sensor vast tussen spaak en ventiel. Bij het pompen krijg je op de app ook de bandendruk te zien. Voor onderweg wel handig als je aan het pompen bent met een minipompje (zonder druksensor).

Ook voor tubeless
De sensor kan is te gebruiken met binnenbanden, maar ook als je tubeless rijdt. Ook dan is de band gewoon op te pompen. Alleen als je er sealant in wilt doen, moet je de sensor er even afhalen.

In 2020 te koop
Vanaf maart 2020 zal de Airspry te koop zijn. Er komen twee versies: één voor een prestaventiel (ook geschikt voor dunlopventielen) en één voor een autoventiel. De kosten voor de sensor is € 99,99. Dat is wel per twee, één voor de voorband en één voor achter dus. Niet goedkoop, maar zoals in de inleiding staat zorgt de juiste bandendruk voor meer veiligheid, minder slijtage en hopelijk ben je er ook iets sneller door. En dat is ook wat waard.

Meer info via SKS

Tags: