American Classic stond bekend om zijn wielen, maar het bedrijf moest in 2018 de handdoek in de ring gooien nadat de verkoop van wielen terug liep. Heel lang zijn ze niet weg geweest, want nu komt het merk weer terug op de markt. En de eerste stap zetten ze met banden. Geen kleine stap want ze hebben gelijk vijf gravelbanden en twee racebanden in het assortiment. Eén ding hebben de vijf banden in ieder geval gemeen en dat is de prijs. Alle banden kosten $ 35,-
5X gravel
De gravellijn bestaat dus uit vijf banden. En eerder noemde ik de prijs die voor alle banden gelijk is, maar de gravelbanden hebben nog meer overeenkomsten. Als eerste zijn dat de maten: je hebt voor de vijf types de keuze uit 700x40c, 700x50c of 650bx47. Lekker overzichtelijk. Daarnaast is het karkas gelijk met een TPI van 120. En er zit een zogeheten Stage 5S Flat Protection in verwerkt. Het gaat om een microvezel dat bescherming moet bieden tegen lekke banden en het ontstaan van scheuren. De banden zijn zoals gebruikelijk tubeless ready. Het gebruikte rubber heeft de naam Rubberforce G en is gericht op off-road rijden. Voor alle banden uit de gravellijn heb je keuze uit een geheel zwarte band of een band met lichtbruine zijkant.
Het grote verschil zit ‘m dan natuurlijk in het profiel. Het profiel van de Kimberlite is aan de bovenkant redelijk glad met aan de zijkanten een hoger profiel. De Kimberlite is voor wie fietsen op de weg afwisselt met gravellen. De Aggregate heeft een regelmatig profiel met noppen in de vorm van zeshoekjes. Deze band heeft daardoor meer grip en is meer gericht op off-road rijden. De Udden heeft een fijn profiel van noppen en met aan de zijkant hogere noppen. De Udden gaat qua grip een stukje verder en komt ook tot zijn recht in losser gravel. De Wentworth heeft weer een opener profiel, maar met grotere en hogere noppen voor grip op singletracks. De meest grip heb je met de Krumbein. Het lijkt qua profiel op de Wentworth, maar dan zijn de noppen nog groter geworden. De Wentworth moet in alle situaties grip geven van split tot het rijden over stenen.
Timekeeper of Torchbearer
Bij de racebanden is het iets overzichtelijker. Je hebt de Timekeeper voor de snelheid en de Torchbearer als een band voor alle ritten ongeacht het weer. Beide hebben het Rubberforce S rubber, wat moet zorgen voor een goede mix tussen grip en snelheid. De Timekeeper als raceband is te kiezen in 700x25c of 700x28c. Voor de allround Torchbearer komt daar nog 700x32c bij. Bij de Timekeeper heb je dan weer als extra keuze de beige skinwall, want de Torchbearer is alleen in het zwart te koop. Je kunt kiezen voor een tubeless band of voor de versie met een binnenband. De prijs blijft gelijk, maar het gewicht van de tubeless band is natuurlijk hoger.
De Stage 3S Flat protection geeft iets minder bescherming tegen lekke banden dan de 5S bij de gravelbanden, maar is daardoor wel lichter. En op de weg heb je toch iets minder bescherming nodig. De banden zijn qua profiel makkelijk uit elkaar te halen. De Timekeeper is haast helemaal glad op wat kleine stukjes profiel aan de zijkant na. De Torchbearer is bovenop glad, maar aan de zijkant zitten stroken met verschillende profielen voor meer grip. Op de weegschaal is er ook een verschil. De Timekeeper weegt 210 gram in de maat 700x25c, terwijl de Torchbearer op 270 gram komt.
Amazon
De banden kosten dus allemaal $ 35,- en zijn alleen te koop vanuit de Verenigde Staten. En alleen via de Amazon pagina van American Classic zelf. De band komt dus niet in de winkel te liggen. Als je in de VS woont, zal het geen probleem zijn, maar voor ons in Nederland of België is het toch wat omslachtiger en komt er bovenop de scherpe prijs van $ 35,- nog de nodige kosten. Toch is het interessant om een nieuwe speler op de bandenmarkt te zien. En op de website van American Classic staat er ook nog een kopje met Wheels en eronder coming soon. Spannend!