Het nieuwe team was al een paar keer in beeld, o.a. tijdens Milaan-Sanremo en ze vallen op, maar nog niet door de resultaten. Daar wordt aan gewerkt.
Onder andere in de windtunnel. Die is belangrijk om de renner zo goed mogelijk op de fiets te plaatsen. In een houding die ‘snel’ is, maar die de renner ook nog enige tijd vol kan houden. Zeker als je op een andere fiets gaat rijden is het belangrijk dit goed na te lopen. Het team gaat de tijdritten rijden op Merida’s Warp TT. Bekend van team Lampre van vorig jaar, maar voor dit jaar onbekend voor onder meer Nibali die zijn titel in de Giro zal gaan verdedigen. Daar krijgen ze twee tijdritten voor hun kiezen van ongeveer 28 en 40 kilometer, dus als je de mogelijkheid hebt om van te voren e.e.a. te testen in een windtunnel dan moet je daar gebruik van maken. Bij het afstellen van de fiets gaat de focus voornamelijk uit naar de cockpit. Deze bepaalt hoe diep de renner zit (en hoe ver zijn nek moet ‘knikken’), hoe ver zijn ellebogen uit elkaar zitten en hoever naar voren. Dat moet dus comfortabel genoeg zijn om 40 kilometer lang alles te kunnen geven met zo min mogelijk luchtweerstand. En nu maar hopen dat je op dè dag goede benen hebt…
Foto’s van Daniel Geiger