Toen we de Amstel Gold Race 2019 gingen fietsen vanuit Valkenburg hebben we meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om Shimano’s Experience Center te bezoeken, vooralsnog de enige wereldwijd! Shimano wil hiermee iedereen de mogelijkheid bieden om te ervaren en kennis te maken met alles wat ze doen, en dat is meer dan alleen iets met fietsen, zo bleek.

En ja, natuurlijk denken wij in eerste instantie alleen aan fietsen. Op dat gebied is Shimano met hun onderdelen sinds jaar en dag toonaangevend. Maar het Japanse merk heeft meer te bieden. Ze maken ook producten voor sportvissen en roeien. Hun verkopen bestaat voor een kleine 80% uit fietsonderdelen en iets meer dan 20% uit hengelvisproducten en daarmee blijft er nog minder dan 1% over voor het roeien. Als fietser kan je dus je hart ophalen in het Experience Center, al komen de overige twee sporten ook aan bod. Op het moment dat we er waren stonden er twee roeitrainers opgesteld om te proberen en ook een heuse vis-simulator, die je ook kan gebruiken.

Het doel van het Experience Center is om iedereen in staat te stellen in aanraking te komen met de wieler-, hengel- en roeisport. Daarbij hoort dan ook het verhaal van het merk zelf. Dit hebben eigenlijk vrij kort samengevat op de “History Of Innovation” muur waar vanaf het begin in 1921 (!) alle highlights en bijzonderheden naar voren komen. Best leuk om zo onder andere te zien hoe de techniek zich bij het fietsen ontwikkeld heeft.

Om je kennis te kunnen laten maken met producten gaan ze dus verder dan het alleen laten zien. Je kan de roeitrainers proberen (ook met SPD) en er is dus een vis-simulator, maar er is ook een vijver naast het pand waar je kan gaan vissen. Daar hebben ze duizenden vissen uitgezet, dus de kans dat je iets vangt is groot. Voor het fietsen hebben ze een paar van hun Elite trainers staan, met daarop natuurlijk fietsen met Shimano producten. Ook leuk vond ik de mountainbike die is opgesteld in een VR-cabine. De fiets staat op een stellage dat meebeweegt met het – virtuele – terrein waar je over fietst. Je krijgt dan ook een VR-bril op waarmee je om je heen kan kijken.

Je kan er overigens ook fietsen huren. Daarbij kan je kiezen uit een racefiets (ook met keuze uit Dura Ace of Ultegra), mountainbike of e-bike en als je wil kan er ook nog een gids mee. Dat kan je online reserveren. Het is dus niet alleen maar kijken, je kan zowel binnen als buiten de producten ervaren. En dan kan de locatie van het Experience Center natuurlijk niet veel beter zijn. Vanuit Valkenburg rij je zo een van de routes van de Amstel Gold Race. Je kan zo ‘om de hoek’ koud de Cauberg op of begint wat rustiger met de Geulhemmerberg. Hoe dan kom je in dit gebied als fietser ruimschoots aan je trekken, het is een perfecte uitvalsbasis.

De toegang is gratis dus loop vooral even naar binnen als je in Valkenburg bent. Dat klinkt natuurlijk als een promotiepraatje, maar ook ik vond het echt leuk om te zien, terwijl ik inmiddels toch alles van Shimano wel een keer voorbij heb zien komen. Het ligt op loopafstand van de Amstel Gold Race Experience, direct naast de Leeuw Bier brouwerij, dan weet je ongeveer waar je het kan vinden. Alle info, openingstijden en het reserveren kan via Shimano-ec.com.

Er staan permanent twee fietsen opgesteld. Eén met Dura Ace en één met Ultegra. Op die manier kan je beide groepen naast elkaar proberen en en passant ook nog de Elite trainers en Zwift eens ervaren.
Als je een paar kampioenen hebt die met je materiaal rijden dan mag je daar best mee pronken
Niet alleen maar racefietsen natuurlijk, ook de mountaibikes, e-mountainbikes, kleding en schoenen zijn er te zien
Hoewel alle aandacht gaat naar de nieuwste producten blijven die oude toch ook nog steeds wel mooi   
En ze maken dus ook roeitrainers. Die je kan je ook proberen. Ernaast staat een kastje vol schoenen, want ook bij het roeien moet je inklikken!
Een overzicht van de entree van het Experience Center. In het midden zie je de balie waar je ook koffie en taart en dergelijke kan bestellen. Linksachter zie je het winkelgedeelte waar je allerlei Shimano-accessoires kan kopen, ook voor kinderen.
Het Experience Center vanaf de zuidkant gezien, pal naast de Leeuw Bier brouwerij. Helemaal links, in hetzelfde pand, zit ook nog een winkel, tevens outlet, van Pearl Izumi. Je kan hier ook parkeren en je loopt (of liever: fietst!) zo naar die andere Experience, namelijk die van de Amstel Gold Race.

 

Tags:

Comments are closed.