Voor de bezoekers van de BikeMotion was de stand haast niet te missen. Het was niet de mooiste of opvallendste stand, maar hij was duidelijk aanwezig, ruim opgezet en dat trekt de aandacht.
Velen zullen Rose misschien kennen van het internet en wie weet heb je wel eens iemand op een Rose fiets zien fietsen. In de grensstreek is het aantal Rose fietsen een stuk hoger dan in de rest van Nederland. Op zich niet heel bijzonder, want het is een Duits bedrijf dat gevestigd is in Bocholt. Rose bouwt en ontwikkelt fietsen in alle categorieën, van race cross en atb tot trekking en stadsfietsen.
Voor 2014 hebben ze voor de racefietsen een aantal nieuwigheden die mede zijn ontwikkeld door dhr. Rose zelf. Het enige waar hij zich nog mee bemoeit in het bedrijf. Doel is geweest om een stijf maar comfortabel raceframe te ontwikkelen. Na 3 jaar van ontwikkelen hebben ze komend seizoen de Xeon team CGF. Een erg strakke carbon fiets die vanwege de vernieuwde vorm van het frame voor veel comfort moet zorgen. Aan de achterkant is de rem verplaatst naar onder het bracket en hierdoor is daar ruimte ontstaan. Deze ruimte laten ze open om het comfort te verhogen. De bovenbuis loopt wat schuin naar beneden, niet sloping maar een beetje ‘doorgezakt’. Andersom gezien kan je zeggen dat de buis wat oploopt naar het hoge balhoofd. Door het hoge balhoofd, en de dikke buizen (met name aan de voorkant) is de stijfheid van de fiets gegarandeerd en kunnen ze de concurrentie aan met de grote merken.
Dat wat betreft het topmodel. De fietsen die Rose maakt zijn zo te configureren dat er altijd een geschikte fiets te bestellen is voor het budget dat je hebt. Ook de goedkopere modellen zijn voorzien van de nieuwste technieken. Zo heeft de aluminium variant (Xeon team GF) ook de achterrem verplaats naar het bracket. De bovenbuis loopt echter niet omhoog en hierdoor blijft het balhoofd wat aan de lage kant ten opzichte van de Xeon team CGF. Hiervoor heeft dhr. Rose echter een andere oplossing ontwikkeld. In plaats van de klassieke spacers tussen balhoofd en stuurpen hebben ze ‘balhoofdverlengers’ ontwikkeld. Aan de bovenkant van het balhoofd zit schroefdraad en daar kan je de verlengers in draaien. Ze hebben dezelfde afmeting als het frame zodat het amper te zien is dat je balhoofd verhoogd is. Niet alleen een stuk mooier maar tevens ook veel steviger.
Nieuwsgierig? check www.rose.nl
Ze werken overigens niet alleen via internet, ben je in Bocholt is het de moeite waard om even een kijkje te nemen in Rose Biketown!