Geen enkele band is 100% luchtdicht. Na verloop van tijd zal iedere band dan ook wat bij moeten pompen om de juiste bandenspanning te behouden. Bij butyl binnenbandjes valt het nog mee, maar rij je op latex binnenbandjes dan kan je bijna dagelijks bijpompen en bij een lange rit is de bandenspanning na een 4 of 6 uur fietsen al merkbaar minder. Dat zou wel eens verleden tijd kunnen gaan worden met de techniek van Pumptire. Ze hebben nu een werkend prototype dat bestaat uit een speciaal ventiel en binnenband. In 2011 had het bedrijf al een vergelijkbare poging gedaan met een buitenband, maar nu dan met een binnenband. Het product gaat dan ook de Pumptube heten.
De werking van het systeem is als volgt; lucht wordt binnengezogen via een (éénrichtings) ventiel. De lucht gaat niet direct naar de binnenband, maar gaat naar het andere uiteinde van het pompmechanisme. Dat loopt helemaal langs de buitenste rand van de binnenband. Als de band rolt wordt er compressie opgebouwd in het mechanisme en perst het lucht in de binnenband. Er ontstaat dan ook een vacuüm in het gedeelte in de pomp waar zich op dat moment geen lucht bevindt, waardoor er via het ventiel meer lucht in de pomp gezogen wordt van buitenaf. Dit principe wordt ook wel de slangenpomp, of peristaltische pomp genoemd. Je kan via de ventiel de gewenste bandendruk instellen. Zodra die druk bereikt is, wordt geen lucht meer naar binnen gepompt.
Het gevolg mag duidelijk zijn. De binnenband blijft altijd goed op spanning en is heel makkelijk te controleren. Bovendien worden kleine lekken gecompenseerd door het systeem en zal de band minder snel leeglopen bij grote lekken. De vraag is natuurlijk hoe kwetsbaar het systeem zelf uiteindelijk zal zijn. Het zal op alle gangbare fietswielen te monteren moeten zijn en ze verwachten dat de band 25 tot 50 euro zal gaan kosten.
Altijd mooi, innovatie. Na een eerdere poging in 2011 zal Pumptire binnenkort via Kickstarter geld proberen op te halen.