Het Zwitserse BMC introduceert alweer de derde generatie van de Roadmachine, het endurance model van de Zwitsers. Wat opvalt zijn de vele uitvoeringen waarin de Roadmachine is uitgebracht, want je hebt de keuze uit maar liefst veertien uitvoeringen. Ten opzichte van de vorige generatie is de geometrie aangepast, en passen er nu bredere banden in het frame. Volgens BMC is de nieuwe Roadmachine klaar voor de toekomst van endurance fietsen, wat dat ook precies mag betekenen. Later meer over wat ze bedoelen.
Qua design is de nieuwe Roadmachine een typische BMC, met hoekige, robuuste buizen die wel netjes afgerond zijn. Optisch gezien zijn de verschillen dan ook minimaal ten opzichte van de vorige editie. De merknaam BMC staat behoorlijk groot op de onderbuis, en op de voorkant van het balhoofd staat in kleine letters opnieuw de merknaam. Op de achterkant van de zitbuis staat de typeaanduiding. Per uitvoering heb je de keuze uit één kleur, van turquoise blauw of paars tot lichtgrijs of wit.
Aangepaste geometrie
Ten opzichte van zijn voorganger is de geometrie op een aantal punten gewijzigd. Te beginnen bij de wielbasis, die afhankelijk van de framemaat 1-3 millimeter langer is geworden. Die langere wielbasis is nodig om ruimte te maken voor bredere banden. De trapas is 5 millimeter lager gepositioneerd, en hierdoor is de stack iets groter geworden. Dit zou volgens BMC moeten zorgen voor een iets comfortabelere zit.
Opbergruimte en achterlicht
In de onderbuis is er ruimte gemaakt voor extra opbergruimte, zoals we dat tegenwoordig vaker en vaker zien. Op de bovenkant van de buis zit een klepje, ter hoogte van de bidonhouder. In de zadelpen is een achterlicht geïntegreerd, en dat is toch wel een coole feature. Verder zijn een aantal uitvoeringen voorzien van mounts om spatborden te monteren.
Tot 40 mm bandenbreedte
Idealiter kies je voor 32 millimeter buitenbanden op de nieuwe Roadmachine, maar het frame is geschikt voor banden tot maximaal 40 millimeter breed. En met 40 millimeter banden kun je natuurlijk prima op onverharde wegen gaan fietsen, en juist dat maakt de Roadmachine klaar voor de toekomst van endurance fietsen, aldus BMC.
Ook elektrische uitvoeringen
De vernieuwde Roadmachine is er ook in een elektrische uitvoering, voorzien van een TQ-HPR50 motor en een TQ 360 Wh accu. Je hebt de keuze uit vier verschillende groepsets, en de prijzen variëren van € 7.999,- tot € 8.999,-. Heel opvallend is het overigens niet dat het hier om een e-bike gaat, al geeft de dikkere onderbuis en bottom bracket het wel enigszins weg.
Uitvoeringen en prijzen
Naast de elektrische uitvoeringen is de nieuwe Roadmachine er in behoorlijk veel uitvoeringen, variërend van € 3.199,- voor de Roadmachine FIVE, tot € 12.999,- voor het huidige topmodel, de Roadmachine 01 TWO. Op 15 mei komt er nog een duurdere uitvoering op de markt, de Roadmachine 01 ONE met een verkoopprijs van € 13.999,-. Wordt vervolgd dus.
Meer info via BMC.