“De belangrijkste verandering in het fietsen in 30 jaar”, was de teaser waar we allemaal nieuwsgierig door werden gemaakt. Was het een alternatief voor carbon? Was het een nieuw soort materiaal voor kleding? We hoeven nu niet verder met het raden, want het is bekend. Het gaat om een nieuw materiaal in je helm ter bescherming van je hoofd.

WaveCel is tot 48 x effectiever
Als we het over de veiligheid hebben, dan steekt dit materiaal dat WaveCel heet, met kop en schouders uit boven het huidige veelgebruikte EPS schuim en MIPS. Bij het voorkomen van een hersenschudding door een val heb je WaveCel tot 48x minder kans op een hersenschudding dan bij EPS schuim en 28x minder kans dan bij MIPS.

Onderzoek
Er is onderzoek gedaan en daarbij hebben ze een helmen van EPS schuim, een MIPS helm en WaveCel naast elkaar gezet. Bij een rechte klap op de helm blijkt dat alle drie de helmen onder de 90 g blijven. Deze waarde wordt gebruikt als grenswaarde waarbij er geen risico is op hoofdletsel.

Het punt waar het om gaat is dat je in de praktijk bijna nooit recht op het asfalt valt. Je valt onder een hoek, en door die hoek krijg je een extra acceleratie mee waardoor de kans op een hersenschudding en traumitisch hersenletsel groter wordt. Daar was MIPS voor bedoelt als laagje tussen de helm en je hoofd. Deze laag verminderd de acceleratie tijdens een diagonale impact. Maar WaveCel gaat daar nog een stap verder in. Bij een impact van 6,2 m/s in een hoek van 45 graden neemt bij een MIPS helm de roterende accelaratie af met 22%. Bij een WaveCel helm neemt dit af met 73%.

Wat houdt dit in de praktijk in? Bij deze test is het risico op AIS* 2 hersenletsel met een EPS schuim helm 59 (met een afwijking van + en – 8%). Laten we deze waarde als 100% maatstaf nemen. Met een MIPS helm is dat risico nog maar 34%. En dan komt het, met de WaveCel is het risico nog maar 1,2%! Dit resultaat komt voort uit een test waarbij de helmen met een snelheid van 6,2 m/s (zo’n 22 km/u) in een hoek van 45 graden in aanraking komen met een oppervlak.

* AIS is een methode om de mate van traumatisch letsel (in dit geval hersenletsel, of TBI) te duiden. AIS 2 is gedefinieerd als lichte tot middelmatige hersenschudding met minder dan dan 1 uur buiten bewustzijn

Dat zijn serieuze verschillen die je aan het denken zetten. De “als je maar iets op je hoofd hebt”-vlag gaat dus niet meer op, dat is echt wat te kort door de bocht. Net zoals de stap van de ‘worstenhelm’ van weleer naar EPS. Met de komst van MIPS werden we al attent gemaakt op het feit dat het allemaal nog veiliger kan, en WaveCel onderstreept dat nog maar weer eens. Bovenstaande resultaten komen uit het “Evaluation of a novel bicycle helmet concept in oblique impact testing” onderzoek. Wie het uitgevoerd heeft, alle cijfers en hoe ze hiertoe zijn gekomen kan je daarin terugvinden.

De Virginia Tech universiteit voert al enige tijd tests uit met helmen, waaronder fietshelmen. Ze hebben momenteel een ranglijst met 53 fietshelmen online staan waarbij de helmen 1 tot 5 sterren krijgen op basis van een score. Bontrager bezet de eerste drie plekken, ze doen het duidelijk goed. Maar de scores van de WaveCel helmen t.o.v. andere helmen lopen minder uiteen dan bovenstaande testresultaten doen vermoeden. Dat heeft ook met de testmethoden te maken. Zo zie je bijvoorbeeld ook dat een helm met MIPS niet per definitie beter is dan een helm zonder MIPS. De twee nieuwe WaveCel helmen staan op plek 1 en 3, de Ballista met MIPS staat op plek 2. Op de site van Virginia Tech staat uitgelegd hoe ze tot de resultaten zijn gekomen.

Ook voor helmen met WaveCel geldt dat je er maar één keer mee kan vallen. Na een valpartij kan het niet meer de volledige bescherming garanderen en bovendien kan de helm zelf – onzichtbaar – beschadigd zijn. Gebeurt dat binnen een jaar na aankoop, dan kan via Bontrager’s Crash Replacement Guarantee gratis een nieuwe ontvangen.

Bescherming heeft ook een (kleine) prijs
De ‘kleine prijs’ moet je niet al te letterlijk te nemen, want de helmen zijn niet extreem veel duurder met de nieuwe technologie. De figuurlijke prijs die je betaald voor de extra bescherming zie je meer terug in het gewicht. In het topsegment waar zeker de XXX helm zich in bevindt is de helm zwaar te noemen. Hoewel de nieuwe race-modellen, de XXX WaveCel en Specter WaveCel, niet 1-op-1 te vergelijken zijn met bestaande modellen kan je wel concluderen dat helmen met WaveCel iets zwaarder zijn dan helmen zonder WaveCel. De XXX is bijvoorbeeld in maat L in vergelijking met de Velocis en Ballista resp. 90 en 70 gram zwaarder. Hoewel wij een lichte helm altijd wel kunnen waarderen is de keuze tussen een paar grammen en een (veel) betere bescherming van onze hersenpan toch snel gemaakt.

Details
Bontrager XXX WaveCel helm
Adviesprijs: € 249,99
Verkrijgbaar in maten S/M/L en wegen resp. 325, 350 en 390 gram

Bontrager Specter WaveCel helm
Adviesprijs: € 149,99
Verkrijgbaar in maten S/M/L en wegen resp. 322, 341 en 380 gram

Alles over de helmen, WaveCel en waar te koop vind je bij Bontrager