Juist als iedereen denkt dat ze de boot misschien wel gemist hebben komt Campagnolo met iets dat niemand nog had: 12-speed!

Ze waren de eerste met een 11-speed (11s) aandrijving en de geruchten waren er al even, maar bij deze is het dan ook officieel: ze zijn de eerste van de grote drie met 12-speed. En ondanks dat we er al enigszins op voorbereid waren, blijft het toch een beetje een verrassing. Want ondanks dat SRAM de 12-speed (12s) al bij hun Eagle groep introduceerde in een 1×12 setup, zagen we het op de weg nog niet zo snel gebeuren. 22 versnellingen is al heel wat. Gaan die 2 extra het verschil maken?

Movement 12
Volgens Campagnolo uiteraard wel. Van de welbekende Record en Super Record, de twee topgroepen van de Italianen, brengen ze een Movement 12 uitvoering op de markt. Met de term ‘Movement’ wil Campagnolo de beweging van de eenheid frame, transmissie en wielen benadrukken. Die eenheid kan niet functioneren zonder beweging (movement) en kan niet functioneren zonder Campagnolo, aldus Campagnolo. Dit heeft natuurlijk niet alleen betrekking op de nieuwe 12s groepen, maar ze moeten het beestje toch een naam geven. Movement 12 dus.

Zelfde breedte als een 11s cassette
Men kan nog zulke goede bedoelingen met nieuwe technologieën hebben, maar als het geenszins toepasbaar is op de bestaande producten kan het zo maar gedoemd zijn te mislukken. Je kan dus wel een geheel nieuwe 12s groep ontwikkelen, maar als die nergens op past omdat er door een bredere cassette ook een nieuw achterwiel (breder) nodig is, haakt een grote groep renners waarschijnlijk af. Dat had Campagnolo kennelijk ook in de gaten, met als resultaat dat de 12s cassette net zo breed is als bestaande 11s cassettes. De nieuwe cassette past dus op elk 11s compatible wiel met Campa body. Die extra investering in nieuwe wielen is dus niet nodig. En het heeft dus ook geen gevolgen voor bestaande frames waar een 11s in past. Een wiel met 12s cassette past ook.

Maar als de cassette net zo breed is, betekent dat ook dat de 12-speed kransjes dunner zijn en dichter op elkaar staan. Omdat ze dichter op elkaar staan zou dat bevordelijk kunnen zijn voor het schakelen (kortere afstand), daarentegen geeft het ook minder marge voor de afstellingen. Die luistert dan nog wat nauwer. Bij de mechanische groep is dit met name belangrijk, de elektronische EPS groep kan zichzelf corrigeren. Een smallere cassette betekent ook een smallere ketting. En ondanks dat de ketting lichter en dunner is geworden zou deze net zo betrouwbaar en duurzaam moeten zijn als de 11s uitvoering. Je kan overigens nog altijd een 11s ketting pons gebruiken voor de ketting.

De eerste zeven kransjes volgen elkaar op met 1 tand verschil, pas daarna worden de stappen groter. En doordat het twaalfde kransje het bereik vergroot, vindt Campagnolo het ook voldoende om slechts twee verschillende 12s cassettes te gebruiken, namelijk 11-29 en 11-32 in de volgende samenstellingen:

11-29: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-26-29

11-32: 11-12-13-14-15-16-17-19-22-25-28-32

Vernieuwde achter- en voorderailleurs
Logisch dat de achterderailleur vernieuwd is, deze heeft tenslotte een ander bereik en moet kleinere stapjes maken. Omdat het totale bereik groter wordt zal er dan ook maar één soort achterderailleur zijn, er is dus geen sprake van een lange of korte kooi. Dit komt ook door de toepassing van hun 3D Embrace technologie. Hiermee staat de derailleur altijd precies verticaal onder de kransjes, en houdt het ook rekening met de hoek t.o.v. de voorderailleur voor de beste kettinglijn. De voorderailleur is compleet nieuw ten opzichte van de Revolution 11+ serie. Sneller en directer opschakelen en meer ruimte voor bredere banden (tot 32mm). De voorderailleur is bovendien te trimmen op beide bladen, waar dit voorheen alleen bij het binnenblad kon.

Nieuwe cranksets
Waarschijnlijk de meest opvallende esthetische vernieuwing zijn de cranksets. Zowel de Record als Super Record cranks zijn geschikt voor zowel velg- als schijfremmen. Bij de bestaande 11s groepen zit hier verschil tussen i.v.m. het verschil in de inbouwbreedte van velg- t.o.v. schijfremmen. Vier armen, acht bouten en heel aero zoals je kan zien. De Super Record cranks zijn hol, maar zijn toch weer wat stijver dan de Record cranks. De cranksets zijn beschikbaar in 50-34 / 52-36 en 53-39 in de lengtes 165mm / 170mm / 172,5mm en 175mm.

De remmerij
De schijfremmen voor de nieuwe Movement 12 groepen zijn ongewijzigd gebleven t.o.v. de 11s groepen, dus daar valt niets spannends over te vertellen, althans, niet iets nieuws. De remhoeven hebben een aerodynamisch profiel en kunnen banden tot 28mm breed aan. De nieuwe direct mount remmen zijn iets krachtiger en lichter dan hun 11s voorgangers.

Ergopowers
Ergopowers is de naam die Campagnolo heeft gegeven aan hun geïntegreerde schakel- en remhendels. Ze staan bekend om hun comfortabele ergonomie. Een van de vernieuwingen is dat ze verder aan te passen zijn aan de handen van de renner. Ook zijn de duimschakelaars iets groter gemaakt. Het Ultra-Shift binnenwerk staat toe om 5 versnellingen tegelijk terug, of 3 tegelijkertijd op te schakelen. Nieuwe binnen- en buitenkabels zouden nog weinig weerstand bieden (dus soepel) en dit zou langer zo blijven dan bij de concurrentie.

Super Record Ergopower voor velgremmen
Super Record Ergopower voor schijfremmen

En dan natuurlijk nog de beschikbaarheid en de prijzen. Die zijn er vooralsnog alleen bekend van de mechanische groepen. De Super Record 12 voor velgremmen zal naar verwachting in mei beschikbaar zijn, de overige groepen juni/juli. De electronische EPS groepen volgen naar verwachting in november van dit jaar en hier zijn ook nog geen prijzen van bekend.

Campagnolo Record 12 € 1.960,07
Campagnolo Record 12 Disc € 2.419,84
Campagnolo Super Record 12 € 2.915,42
Campagnolo Super Record 12 Disc € 3.224,03

Hieronder nog een overzicht van de onderdelen van de Record uitvoering.

Via Campagnolo

Headerfoto en onderste foto van @Artbeat_Photography