Over de Cannondale Synapse Neo hebben we al eerder geschreven. Sterker nog: ik mocht erop rijden in de Dolomieten. En ik denk er nog steeds met een glimlach terug. Met zoveel plezier en gemak had ik nog nooit een berg opgereden. Maar Cannondale heeft ook een elektrische variant van de SuperSix. En qua looks is dat in ieder geval next-level vergeleken met de Synapse Neo, want je ziet haast niet dat de fiets elektrisch is!
Het lijkt net een ‘gewone’ SuperSix
De ‘gewone’ SuperSix is de allround racer van Cannondale. De SuperSix Neo moet datzelfde gevoel dan ook geven.
Het frame is van carbon en heeft dezelfde looks als het niet-elektrische frame. Alleen aan de onderbuis is te zien dat er meer aan de hand is. In de onderbuis zit de accu van 250 Wh verstopt. De accu levert power voor de motor in het achterwiel. Dus geen middenmotor, waardoor het frame lekker slank blijft. Het motortje in de achternaaf is klein genoeg om achter de cassette te vallen. Dus als je naar de fiets kijkt vanaf de aandrijfkant, zie je de motor niet eens zitten.
De motor is van Mahle en levert dus 250W. Het bereik van de accu is maximaal 100 kilometer. Afhankelijk van de motorstand die je gebruikt en het terrein waarin je rijdt. De standen kun je instellen met de Top Tube Controller. Een kleine knop bovenop de bovenbuis waarmee je de motor kunt aanzetten, de standen kunt wisselen en het batterijniveau kunt checken. Wel geinig is dat je met de Ebikemotion app van Mahle je onder andere de ondersteuning automatisch kan laten aanpassen aan je hartslag. Zodat je iets meer ondersteuning krijg als je het extra nodig hebt.
Range Extender
Is het bereik van 100 kilometer niet genoeg, dan kun je ook nog een Range Extender batterij kopen. Het totaal komt dan op 450 Wh. De Range Extender heeft de vorm van een bidon en zit ook in een soort bidonhouder aan het frame.
Licht, Aero en een topmodel afmontage
Ik schreef al even dat het frame veel gelijkenissen vertoont met de normale SuperSix. De buizen hebben dezelfde vierkante vorm met afgeronde hoeken. Dit zou een frame opleveren dat licht, stijf en aerodynamisch is. Ook de lage achtervork is overgenomen, voor wat extra comfort. De fiets staat ook op 25 mm banden. De kabels zijn ook netjes weggewerkt, voor minder luchtweerstand. Want ook al heb je extra power, alle beetjes helpen.
Er zijn drie versie van de SuperSix Neo. Je hebt de SuperSix Neo 3 met een 105 afmontage voor € 4.199,-, de SuperSix Neo 2 voor € 5.499,- met een Ultegra afmontage.
Maar waar iedereen vast bij gaat kwijlen is de Supersix Neo 3 met een Dura-Ace Di2 afmontage, HollowGram crankstel en 45 KNØT wheels en met een gewicht van net boven de 11 kg. Kost je wel € 8.999,-, maar dan heb je ook wat.
Als het zo doorgaat met de ontwikkeling van elektrische fietsen, dan zie je straks het onderscheid helemaal niet meer.
Meer info via Cannondale