De geestdrift van oprichter Maurizio Castelli heeft de wielerwereld uiteenlopende innovaties gebracht op het gebied van wielerkleding. De Gabba is misschien wel de meest iconische in de 50 jaar dat het merk bestaat. Maar er zijn nog zoveel innovaties die hun oorsprong vonden bij het Italiaanse kledingmerk. Welke invloed van die innovaties zien we vandaag de dag nog terug in onze wielerkleding?

Terug in de tijd

Met de schorpioen als logo is het merk uitgeroeid tot één van de meest herkenbare logo’s op wielerkleding. Hoewel de verhalen over de oorsprong van het logo in nevelen gehuld lijken, staat buiten kijf dat het rode symbool al jaren zorgt voor een herkenbare merkidentiteit. Voor de schorpioen in 1974 het toonbeeld werd van Castelli, was het Armando Castelli die het bedrijf onder de naam Vittore Gianni vanaf 1939 leidde.

Oprichter Vittore Gianni begint in 1876 een bedrijf in handgemaakte sportkleding. Gevestigd in Milaan is de Italiaan hofleverancier van tenues voor voetbalclubs als Inter Milaan en Juventus. Pas in 1910 komt het eerste wielertenue van zijn hand. Alfredo Binda, vijfvoudig winnaar van de Ronde van Italië en drievoudig wereldkampioen op de weg, krijgt de eerste wielerkleding van wat later Castelli wordt om zijn schouders.

Vader en zoon Castelli

In 1974 neemt Maurizio Castelli het bedrijf van vader Armando over. Maurizio is jarenlang de geestelijk vader van het bedrijf en tot op de dag van vandaag is zijn filosofie nog leidend bij het bedrijf. Nadat hij in 1974 het bedrijf omdoopt tot Castelli en het schorpioen-logo introduceert, presenteert hij in 1977 de grootste innovatie op het gebied van wielerkleding. Tot op de dag van vandaag. Hij bedacht namelijk de wielerbroek van Lycra.

Broeken in alle kleuren (1977)

Lycra is en zal de komende decennia verbonden blijven aan de wielersport. Het is een stof die nodig is voor de ontwikkeling van high-end, comfortabele en aerodynamische kleding. Letterlijk elke wielrenner wordt er mee verbonden. Tot aan de mamil (middle aged mans in lycra) aan toe. Dat hebben we te danken aan Maurizio Castelli met zijn eerste wielerbroek van lycra in 1977. Tot die tijd was een broek van wol en daarmee stug, stijf en zwaar. Door het gebruik van lycra kunnen we tegenwoordig genieten van elastische kleding, die goed ademt en door de nauwe pasvorm aerodynamisch is.

Zwarte broeken zie je nog steeds veel, maar tegenwoordig wel allemaal van lycra in plaats van wol

In 1981 komt Castelli wederom met een nieuwe innovatie die je niet meer kunt wegdenken bij de hedendaagse kleding. In de Giro van dat jaar wist het merk renners ervan te overtuigen voor het eerst gekleurde broeken te dragen. Dat was toen tegen de regels in, want alleen zwarte broeken waren toegestaan. Met een slimme media stunt kreeg Castelli enkele Giro-renners zover om een wollen broek te dragen, die ze vlak voor de start uittrokken. Daaronder zat een turquoise broek van lycra, waardoor ze de hele dag vol in het zicht van camera’s reden in de eerste gekleurde broek.

Toen tegen de regels, is nu volledig geoorloofd: broeken met kleur.

Al snel daarna kwam Castelli met de sublimatie druktechniek op wielerkleding in 1983. Daarmee konden zo’n beetje alle kleuren worden gedrukt op de kleding. En hoewel sublimatie tegenwoordig is verruild voor direct printen van stof, is het gebruik van kleuren en logo’s natuurlijk niet meer weg te denken uit het wielrennen. Denk niet alleen aan sponsoruitingen over het hele shirt, maar ook bijna elke club en vriendengroep met de beschikking tot uniek ontworpen kleding. Naast deze twee innovaties die begonnen bij de wielerbroek, ontwikkelde Castelli ook de eerste anatomische zeem (Progetto Y, 1997), waardoor het stuk leer dat eerder dienst deed vaarwel werd gezegd.

Door weer en wind

Een andere pijler door de geschiedenis van Castelli is prestatieverbetering door aerodynamica. Dat begon in feite ook met de lycra broek, maar de grote winst werd geboekt toen ook de trui onder handen werd genomen. Zo waren de Italianen op de Olympische Spelen van Atlanta voorzien van het eerste echte snelpak. Deze innovatie heeft bijgedragen aan twee keer goud, waaronder bij de achtervolging op de baan waar de Italianen goud behalen.

Vele jaren ontwikkeling van het snelpak: van de eerste in 1996 tot de Body Paint 4.x van nu.

Daarna volgt een rijke geschiedenis waarin Castelli steeds voorop loopt op het gebied van aerodynamica. In 2007 komt het bedrijf met de eerste aerodynamische kleding voor gewone wegwedstrijden. Twee jaar later maakt Castelli het aero shirt zoals we ze nu kennen. Met naadloze mouwen en zogenaamde Body Paint-broeken zonder naden. In 2011 slaan ze weer een aero-slag met de Sanremo SpeedSuit (met achterzakken) voor wegwedstrijden. Om het lijf van Johan van Summeren die daarmee Parijs-Roubaix wist te winnen. Daarmee is Castelli grondlegger van de aerodynamica, maar ook van de esthetiek van wielerkleding zoals we die nu kennen. Aero is tegenwoordig niet meer weg te denken bij de wielrenner.

Wielrennen kan ook een strijd tegen de elementen worden, waarbij goede kleding kan beschermen bij slecht weer. Het meest iconische symbool daarvan is de Castelli’s Gabba geworden. Een waterdicht, ademend en aerodynamisch jack dat tijdens de natte Milaan-Sanremo van 2013 letterlijk het hele peloton warm hield. Toch werd het zaadje voor de wind- en waterdichte kleding al veel eerder geplant. Bernard Hinault reed in 1983 een barre editie van de Waalse Pijl in het eerste windjack. Maker: Castelli.

Meer via Castelli.

Vele Nederlanders hebben wel Castelli kledingstuk in de kast hangen.