Met hun Driven systeem liet CeramicSpeed tijdens Eurobike zien dat er nog wel een en ander te vernieuwen valt aan de racefiets. Vaarwel derailleurs!

Toch nog een verrassing tijdens Eurobike dit jaar. Leuk! CeramicSpeed heeft in samenwerking met de Mechanical Engineering Department van de Universiteit van Colorado een aandrijflijn ontwikkeld die zonder derailleurs werkt en bijna 100% efficiënt is. Op de show lieten ze een fiets zien met daarop het prototype met een 13-speed ’tandwiel’.

Het gebruik van een aandrijfas is al tientallen, zo niet honderden jaren oud, en het is ook al eerder bij fietsen gebruikt, maar nog niet op deze manier bij een racefiets. Als je er even bij stil staat is het ook wel wonderlijk dat we ondanks alle technische mogelijkheden nog altijd met de derailleur rondrijden. Al zijn ze niet de uitvinders, maar Campagnolo bracht in 1951 hun eerste derailleur op de markt en eigenlijk is de werking gedurende al die jaren niet veel veranderd. Ja, het loopt allemaal wat soepeler, je kan elektronisch schakelen, maar dat is het dan wel.

Het enige draaiende prototype van CeramicSpeed stond bij de Awards opgesteld en kreeg de hele show de nodig aandacht

Driven van CeramicSpeed brengt hier met de aandrijfas dus eindelijk verandering in. Het gaat nochtans om een prototype, maar altijd goed als er weer eens wat anders geprobeerd wordt. De efficiëntie van een aandrijflijn was één van de speerpunten voor CeramicSpeed, die moet beter kunnen. Hun uitgangspunt is een standaard Dura-Ace aandrijflijn. Die heeft een efficientie van 97,21% bij 250W en 97,8% bij 350W. Zo slecht nog niet eigenlijk, maar in de topsport gaat het juist om die kleine beetjes die het verschil kunnen maken, de welbekende ‘marginal gains’. Met de accessoires en onderdelen die CeramicSpeed maakt kan je die aandrijflijn nog iets efficienter maken naar 98,08,% bij 250W en 98,37% bij 350W. Maar er gaat dan dus nog steeds iets aan energie verloren.

Het verlies, ook als is het maar 1,5% procent dus, kan je toerekenen aan de ketting en zijn schakels, de derailleurswieltjes het schakelen, etc. Veel onderdelen die kunnen bewegen. De aandrijfas met het gebruik van pinions kwam als beste idee naar voren. Pinions zijn in feite tandwielen waarbij de vertanding aan de zijkant zit i.p.v. bovenop, zoals je ziet op de foto’s. De Nederlandse naam hiervoor is ‘rondsel’. De aandrijfas gebruikt lagers in plaats van tandjes die in de tandwielen grijpen en voor de aandrijving zorgen. Dit zou ondermeer het voordeel hebben dat er minder contactpunten zijn en daarmee minder verlies aan energie. Daarmee claimt CeramicSpeed een efficiëntie van meer dan 99% te behalen.

CeramicSpeed claimt dat hun Driven systeem zo’n 49% minder wrijving ondervindt dan een standaard aandrijflijn. Minder wrijving, dus ook minder slijtage en onderhoud? Minder slijtage en onderhoud zouden voordelen kunnen zijn van een systeem als deze. Maar bedenk dat er geen voor- en achterderailleur meer zijn, dat scheelt aan gewicht waarschijnlijk. Het weglaten van de achterderailleur kan ook weer aerodynamische voordelen bieden. Voordelen te over, maar de prof zal vooral enthousiast worden van de efficiëntie van het geheel. Die paar procent kunnen het verschil maken. En daarmee kan je je meteen afvragen of het wel iets is voor de gemiddelde wielertoerist. Nu nog niet, maar er komt vast een tijd dat we de derailleur definitief vaarwel gaan zeggen.

Via CeramicSpeed

De aandrijfas die tussen de cranks en het achterwiel zit. Alles in de as wordt beschermd tegen de elementen en zou ook ruimte moeten gaan bieden voor een accu e.d.

Deze grafiek laat zien hoe de efficiëntie van DrivEn (groen) zich verhoudt tot een standaard Dura-Ace aandrijflijn (blauw) en een door CeramicSpeed opgewaardeerde Dura-Ace aandrijflijn (geel)
Het gebruik van rollagers op de aandrijfas zijn één de punten die bijdragen aan de hogere efficiëntie van het geheel