De laatste jaren zie je steeds meer ontwikkelingen die naar de kleinste details kijken, om winst te behalen. Het niveau in bijvoorbeeld de Worldtour ligt zo hoog dat elke watt of seconde het verschil kan maken tussen winst of verlies. CeramicSpeed is daarin geen onbekende en met hun OSPW systeem hadden ze al een derailleurkooi waarmee je de nodige watts kon besparen. De afgelopen twee jaar zijn ze bezig geweest met de ontwikkeling van de OSPW Aero en naast besparing van watts, levert deze ook aerodynamisch voordeel op.

Marginal gains met een prijskaartje

Althans, als je op het allerhoogste niveau rondrijdt. Want de prijskaartjes van de OSPW systemen van CeramicSpeed zijn fors. Het OSPW systeem met keramische lagers heeft een ‘vanaf-prijs’ van € 469,- en daarmee bespaar je 2,4 watt per omwenteling, aldus CeramicSpeed. Ik heb een aantal jaren geleden dit getest en je merkt daadwerkelijk dat het CeramicSpeed OSPW systeem erg soepel loopt ten opzichte van je reguliere derailleurkooi.

De aerodynamische versie doet daar met € 739,- nog een flinke schep bovenop. Maar daarvoor heb je volgens CeramicSpeed dan ook meer voordeel. Deze aero OSPW derailleurkooi is ontwikkeld samen met Simon Smart. De aerodynamica goeroe die vanuit de formule 1 komt en die je ook kan kennen van de Enve SeS wielen. Zijn bedrijf Drag2Zero heeft zich gespecialiseerd in aerodynamica en deze naam zie je ook terug op de aerodynamische derailleurkooi.

Details die er toe doen?

De derailleurkooi heb je al kunnen spotten tijdens onder andere de Giro d’Italia, waar Biniam Grmay er mee reedt. En niet alleen tijdens de tijdritten, maar ook bij de gewone etappes zat deze OSPW Aero kooi op zijn derailleur. De OSPW Aero kooi is makkelijk te herkennen, want hij is helemaal dicht. De ketting loopt als het ware door een behuizing, die aerodynamisch is vormgegeven. In de windtunnel hebben ze de OSPW Aero getest naast de ‘gewone’ OSPW derailleurkooi en dat levert een voordeel van 7,2 seconde op. Dit is getest in een tijdrit van 40 km waarbij de renner een snelheid van 40 km/h reed. Voor een triatleet zou het OSPW Aero systeem 45 seconden kunnen besparen over een tijdrit van 180 km met een gemiddelde snelheid van 35 km/h. Dit zijn de meetgegevens van CeramicSpeed zelf. Wil je alle ins en outs en berekeningen van de test zien, kan je deze uitgebreid teruglezen in de White Paper op de site van CeramicSpeed.

Ik denk dat we in de komende Tour de France dit OSPW Aero systeem ook zeker voorbij gaan zien komen, en dat is ook het podium waar deze voordelen echt het verschil kunnen maken. Als amateur of toerrenner zou ik mezelf even goed bedenken of het de investering waard is, ten opzichte van het daadwerkelijke voordeel dat je er van hebt.

via CeramicSpeed