Voor de weg hadden ze al een speciale derailleurkooi, maar die was nog niet specifiek geschikt voor het betere offroad werk. Tot nu, met de introductie van de OSPW X. En ja, net als die andere kooi van CeramicSpeed kost ook deze een paar centen.
Alles draait soepel bij het Deense CeramicSpeed, althans, als we voor de producten kunnen spreken. Ze specialiseren zich namelijk in keramische lagers die door minder wrijving veel efficiënter moeten zijn. Ze beloven letterlijk 30 tot 40% minder wrijving ten opzichte van conventionele systemen. Dat zijn dan de standaard Shimano, Campagnolo en SRAM kooien en hun wieltjes.
Van € 459 tot € 1700,-
Waar de eerste uitvoering van hun OverSized Pulley Wheel system in 2016 (door Coen getest) nog enkel voor Shimano geschikt was, hebben ze het nu ook voor Campagnolo en SRAM. De prijzen variëren van een toch al niet mis te verstane € 459,- tot een verbazingwekkende € 1700,- voor de Limited Victory Edition. Voor de duidelijkheid, dan gaat het dus alleen om een derailleurkooi en twee wieltjes. Als je iets exotisch zoekt zit je hier goed dus.
Het draait allemaal heel soepel op de weg, maar voor offroad hadden ze nog niet iets specifieks. Bij de ontwikkeling daarvoor hebben ze gekeken naar de trend voor cross en gravel en dat is een 1X setup. 1 kettingblad vóór en 11 kransjes achter. SRAM is vooralsnog de enige van ‘de grote drie’ die een dergelijke setup als zodanig aanbiedt. Daar is deze OSPW X dan ook voor gemaakt. Typisch voor 1X setups is het gebruik van zogeheten Narrow Wide tandwielen. Dergelijke tandwielen laten minder ruimte over tussen tandwiel ketting door smalle en brede tandjes te gebruiken. Dat moet ervoor zorgen dat de ketting minder snel van het kettingblad kan schieten.
Voor clutch-derailleurs
De OSPW X is dan ook gemaakt voor SRAM Rival 1 en Force 1 met type 3 clutch. CeramicSpeed stelt dat clutch-derailleurs typisch meer weerstand bieden dan traditionele derailleurs. Dit hebben ze proberen te verminderen door de spanning op de veer iets te verlagen, zonder de voordelen van de clutch te verliezen. Die spanning is los van de clutch te verstellen om indien nodig een en ander te verfijnen.
De pulley wieltjes (boven 14 tandjes, onder 18) zijn ook voorzien van een narrow wide profiel en een kooi van carbon om het geheel licht en stijf te houden. Ze geven 6 jaar garantie en claimen dat het systeem als zodanig een 3 tot 5 keer langere levensduur heeft dan de traditionele systemen. Ze hebben het ook Tom Pidcock laten testen en die zou er in ieder geval enthousiast over zijn.
De OSPW X kost € 479,-. Alle info en waar te koop bij CeramicSpeed