Bij veel wielerliefhebbers gaat het hart sneller kloppen bij het horen van de Chris King naven. Het zoemende geluid van de achternaaf is uniek. Daarnaast kan je bij Chris King ook terecht voor lagers en cups voor je balhoofd en je bottom bracket. Ze zijn goed met draaiende delen kan je wel zeggen. En ze breiden de collectie uit, want sinds kort hebben ze ook complete wielsets. Uiteraard gespaakt rondom hun eigen naven!

All-road Chris King GRD23 wielset

Ze lanceren meteen twee wielsets, waarbij de nadruk toch wel op offroad ligt. De MTN30 wielset is een paar wielen voor in je mountainbike. Daar gaan we het dan ook niet over hebben. Wat voor ons wel interessant is zijn de GRD23 wielen, die je volgens Chris King zo veelzijdig zijn dat ze in net zo goed in je racefiets als in je gravelbike kunnen worden gemonteerd. Allroad dus, zoals ze zelf zeggen.

De basis is de beroemde R45D naaf en daarbij kan je kiezen uit negen verschillende kleuren. Met spaken van Sapim worden de velgen van Chris King om de naaf gespaakt. De velgen zijn 24 mm hoog (of laag, zo je wil), hebben een interne breedte van 23 mm en aan de buitenkant meet de velg 29 mm. Tot zover niets schokkends. Ook niet de prijs van $ 2650,- (omgerekend ongeveer € 2340,-). Veel geld, maar dat weet je van Chris King want zij begeven zich al sinds jaren in het hoge segment met hun producten.

Fusionfiber: recyclebaar carbon!

Maar de velg is niet een gewone carbon velg, want hij wordt gemaakt van Fusionfiber. Bij dit proces wordt er geen gebruik meer gemaakt van epoxy hars om de carbon vezels te binden. Dit doen ze met thermoplastisch kunststof dat minder schadelijk is voor mens en milieu. Chris King geeft aan dat je met een wielset als deze, eentje voor je leven hebt. Je krijgt dan ook levenslange garantie en mocht je toch je velg kapot rijden kan deze worden gerecycled. Een bijkomend voordeel van de Fusionfiber techniek is dat deze volgens Chris King veel meer flex in het materiaal heeft. Hierdoor zal de rijder minder last hebben van trillingen van de ondergrond, zonder dat het wiel daardoor slap aanvoelt.

Chris King heeft haar velgen hookless en tubeless gemaakt. Met een interne breedte van 23 mm kan je er een setje 25 mm racebanden op monteren, maar kan je er ook zonder problemen een set 40 mm gravelbanden op zetten. Naast de kleur van de naaf biedt Chris King ook nog de mogelijkheid om je wielen te upgraden met keramische lagers. Hierdoor zal de wielset $ 100,- duurder worden maar worden de standaard lagers vervangen voor een paar soepel lopende keramische lagers.

Alle informatie over de nieuwe wielen kan je vinden op de website van Chris King.

Comments are closed.