De gravelbike in de collectie van Cinelli is vernieuwd. Ze hadden hem begin dit jaar al voorzichtig laten zien. Wat toen opviel is onder andere de geïntegreerde voorvering. En dan niet de geveerde voorvork voor gravel zoals we die van de verschillende merken kennen. Nee, deze HiRide Sterra voorvork doet mij denken aan de HeadShok van Cannondale. Het hydraulische veergedeelte zit net boven de vork, onder het balhoofd. Daarmee heeft de voorvork een veerweg van 20mm.
De geometrie van de Nemo Tig gravelbike is ook veranderd. Het stalen frame is gemaakt van Columbus Spirit triplebutted buizen. Deze worden bij Cinelli in Milaan door middel van tig-lassen in elkaar gezet. Zowel de liggende als de staande achtervork hebben ze aangepast voor meer comfort. Zo is de staande achtervork iets lager op de zadelbuis komen te staan. En de liggende achtervork is anders vormgegeven waardoor en nu ook maximaal 47mm banden in passen. Het gewicht van dit stalen frame is natuurlijk niet te vergelijken met een carbon gravelbike. In maat 54 weegt een frame en voorvork 2480 gram.
Je kan hem helemaal compleet afgemonteerd bestellen, maar ik vind dat je een Cinelli gewoon lekker zelf moet opbouwen en daarmee persoonlijk tintje kan geven. De roze kleur is in ieder geval een hele gave, al vind ik de kleur van het stuurlint erbij helemaal niks. Daarom, bouw hem lekker zelf op. Prijs van een frameset is vanaf € 3.200,-, afhankelijk van de gekozen kleur. Oh en mocht je niet van roze houden, dan hebben ze nog 69 andere kleuren combinaties.
Meer info via Cinelli