Het is al weer even geleden dat we schreven over Cipollini, maar gelukkig is daar nu weer alle reden toe. Geheel in de trend van de laatste tijd presenteren ze de Cipollini All Road. De eerste Cipollini gravelbike. Een full carbon fiets geschikt voor banden tot 40 mm.
Snel maar comfortabel
Bij een Cipollini verwacht je dat het gaat om een fiets die gebouwd is voor snelheid. En dat zijn ze ook zeker niet uit het oog verloren. Naar eigen zeggen is het frame stijf en direct op asfalt, maar comfortabel en stabiel op onverharde wegen. Het comfort zit ‘m in een endurance geometrie en de vorm van de verschillende buizen van het frame. Dit noemen ze het 3S-system, dat staat voor Shock Shape System. De buizen van de achterbrug en seat stays zijn zo gevormd dat deze trillingen absorberen. Bij de voorvork hebben ze op bepaalde punten gebruik gemaakt van kevlar, waardoor deze comfortabeler wordt zonder dat dit ten koste gaat van de stevigheid.
Het gebruik van carbon en de manier van lamineren is aangepast aan de frame-maat. Een grotere framemaat vraagt om een andere opbouw van bijvoorbeeld het balhoofd. Met het tube2tube systeem zorgen ze ervoor dat de verschillende frame-maten vergelijkbare rij eigenschappen hebben.
Matt en mechanisch
De fiets is verkrijgbaar in twee uitvoeringen. Green Army Matt of Naked Matt. De groene uitvoering is afgemonteerd met een SRAM Force 1X11 groep en de zwarte uitvoering heeft een mechanische Shimano Dura Ace groep. Ze hebben bewust gekozen voor mechanisch schakelen om gewicht te besparen. De Vittoria Elusion gravel wielen worden gemonteerd met 12 mm steekassen en opvallend is de keuze voor Vittoria Terreno banden, die eigenlijk voor cyclocross zijn. En dat terwijl ze bij Vittoria banden hebben die speciaal voor gravel zijn ontwikkeld.
De fiets is verkrijgbaar via Cipollini dealers en daar heb je de keuze uit de maten XS, S, M, L of XL. Prijzen zullen ook bij de dealer bekend zijn, want deze moeten wij je helaas schuldig blijven.