Slechts met mondjesmaat komen ze op de markt, maar ze komen wel: de elektrische racefietsen. Cube doet nu ook mee.
Eurobike lijkt bijna meer een e-mountainbike beurs, zoveel van die fietsen zijn er. Maar waar je struikelt over de e-mtb’s, naar e-racefietsen moet je nog steeds goed zoeken. Men is nog zoekende, maar men is er ook mee bezig. We reden eerder op de Giant Road-E en laatst lieten we bijvoorbeeld nog het Focus Y project zien. Je merkt dat het allemaal verfijnder wordt en dat motor en accu steeds beter weggewerkt worden. Er rest nog steeds een probleem, en dat is dat de fietsen maar mogen ondersteunen tot 25 km/u. Voor het klimmen is dat nog prima, maar op de vlakke polders zit je daar natuurlijk al snel aan. Als de maximum snelheid omhoog gaat zien we wel dat het voor een grotere groep mensen interessant kan zijn. Maar dat neemt niet weg dat er nu ook al een doelgroep voor is, al is die waarschijnlijk nog klein.
Zoals je op de foto’s kan zien heeft Cube ook zijn best gedaan om hun elektrische racefietsen aantrekkelijk te maken voor het oog. Je moet twee keer kijken om te zien dat het om een e-bike gaat. Zoals bij de andere e-racefietsen die we gezien merk je het vooral aan de Q-factor. Dat is de afstand tussen de linker en rechter crankarmen. Die is bij de e-bikes groter doordat er ruimte moet zijn voor de motor.
Cube heeft de accu en Fazua Evation Drivepack motor in de onderbuis gemonteerd en dat hebben ze netjes gedaan vinden wij als we de foto’s zo zien. In het zwart zie je Agree Hybrid SLT Disc, in het wit Agree Hybrid SL Disc van respectievelijk € 7.999,- en € 4.999,-. Flinke prijzen, dat is duidelijk. Daar krijg je bij de SLT echter wel een nieuwe Shimano Dura Ace Di2 Disc groep voor en Newmen carbonwielen. Bij de SL gaat het om een mechanische Ultegra Disc groep met een Newmen alu wielset.
Alle info bij Cube