Een gravelbike met 36 inch wielen zie je niet elke dag. Het is niet nieuw, maar een fiets met extreem grote wielen blijft een apart gezicht. De Curve Titanosaur is gebouwd om over het ruige terrein van de Australische Outback te fietsen. Het frame is gemaakt van titanium, zoals de naam Titanosaur al verraadt.
Snelheid en comfort
Het idee achter een fiets met 36 inch wielen is je veel snelheid kan maken en dat het ook nog eens comfortabel is. Dat grotere wielen mooier bollen geloof ik direct maar ik ben dan wel benieuwd hoe zo’n fiets stuurt. Het doel met deze fiets is zo snel mogelijk door de Australische Outback rijden. Nu is dit zo’n uitgestrekt gebied, dat de wegen voornamelijk rechtdoor lopen en sturen dus amper nodig zal zijn.
Om het frame op te bouwen waren er wel een aantal uitdagingen als het om de onderdelen gaat. Een wielset voor 36 inch wielen vind je niet op elke straathoek en dan hebben we het nog niet eens over de banden. Net als bij het frame is er veel custom en de Curve 36er is dan ook een prototype. De wielen zijn gemaakt door het Italiaanse Alchemist. De T-Monster banden die erom liggen komen uit Thailand van het merk Vee Tire. Om de banden tubeless te krijgen hebben ze meerdere rollen velglint moeten gebruiken.
Aangepaste groepset en twee kettingen
Het voordeel van de grote wielen is dat je per omwenteling een grotere afstand aflegt. Het kost wel meer moeite om deze wielen op gang te brengen, maar als je eenmaal op gang bent is hij echt snel volgens de Australische makers. De overbrenging heeft een heel andere verhouding dan een fiets met 28 inch wielen en daarom hebben ze gekozen voor een aandrijving met lichtere versnellingen zoals in het mountainbiken. Een SRAM Eagle eTap AXS groepset met de SRAM Red eTap AXS shifters. Met de 10-50 cassette en het 34 tandwiel heb je een licht verzet en een groot bereik. Door de lange achterbrug van het frame hebben ze twee kettingen aan elkaar gemonteerd, omdat één ketting niet lang genoeg is.
Het titanium frame heeft veel nokken om tassen, spatborden en bidonhouders te monteren. In de naaf van het voorwiel zit een naafdynamo voor de verlichting. Door het lagere aantal omwentelingen van de grote wielen is er een dynamo van Shutter Precision nodig om toch voldoende energie op te wekken.
De Titanosaurus oogt erg clean en ik vind het er erg gaaf uit zien. Het gewicht van de fiets is 18 kg en dat is wel een stukje hoger dan ik had verwacht ondanks dat alles net iets groter is dan gebruikelijk. Een prijs is er niet omdat de Titanosaur een prototype is waaraan veel merken hebben meegewerkt.
via Bikepacking, foto’s van Ryan Flinn van Curve Cycling