De gravelbike zit tussen racefiets en mountainbike in, maar dat hoeft niet altijd precies in het midden te zijn. De Mamtor van Quirk Cycles heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om tot 700c x 40mm banden te kunnen rijden zonder de typische eigenschappen van een echte racefiets achterwege te laten.
Althans, dat zijn de woorden van Quirk Cycles. Het merk van de in Londen gevestigde framebouwer Rob Quirk. Hij is ongeveer 4 jaar geleden begonnen met het bouwen van stalen frames. Dankzij het winnen van verscheidene awards binnen de wereld van custom fietsen heeft hij aan naamsbekendheid een flinke stap gemaakt.
De hier afgebeelde Mamtor is een van de modellen die hij verkoopt, al is alles custom. Afhankelijk van de doeleinden van de fiets kies je een model en is er een mogelijkheid om te kiezen uit standaard maten. Maar alles kan op maat worden gemaakt. Deze all-terrain road bike is afgeleid van hun racefiets, de Durmitor, maar biedt ruimte voor een stuk bredere banden. Een keer iets anders dan asfalt moet dan ook geen probleem zijn.
De betreffende fiets is gemaakt voor klant Maxim, vervaardigt uit Columbus XCr buizen (RVS, normaal Columbus Life), met een carbon Columbus Futura Gravel voorvork in combinatie met een 1 1/4″ stuurbuis. Afgemonteerd met SRAM eTap Hydro (de fiets is gemaakt voordat de AXS groep op de markt kwam) met Rotor INpower cranks, 3T componenten en een SMP zadel. De handgemaakte wielen bestaan uit Alto velgen met de bijzondere zilverkleurige Onyx naven, die een direct aangrijpingspunt hebben. Het kleurenschema is ook custom (en mooi!), maar je kan ook kiezen voor verscheidene opties binnen het standaard Kinder schema, dat inclusief is.
Een Mamtor frameset begint bij een kleine € 2.900,-, een complete fiets vanaf iets meer dan € 4.500,-. Alle info bij Quirk Cycles.