Ook Cube zien we komend seizoen weer terug in de WorldTour in de gelederen van Intermarché-Wanty-Gobert. Afgelopen vrijdag deden ze hun plannen én hun materiaal voor 2022 uit de doeken.
Ze zijn niet eerste Belgische, maar wel het eerste Waalse team in de WorldTour. Ze hebben mooie resultaten behaald vorig jaar, denk aan die hele mooi etappe in de Giro door Taco van der Hoorn bijvoorbeeld. Voor 2022 willen ze dergelijke resultaten ook in de Tour de France behalen.
Als Belgisch team willen ze – natuurlijk – ook mee gaan doen in de klassiekers, en ook in de finales. Mede daarom hebben ze bijvoorbeeld Alexander Kristoff aangetrokken. De Nederlandse inbreng is met het nieuwe seizoen wat afgenomen, maar naast Taco van der Hoorn zijn er ook nog Corné van Kessel en Boy van Poppel. Aike Visbeek is als ploegleider verbonden aan het team.
Cube Litening C:68X SLT
De ploeg rijdt nu sinds 2015 op de fietsen van Cube en dan natuurlijk op het topmodel, de C:68. Het huidige topmodel van de Duitsers is de Litening C:68X SLT. Een aerodynamische fiets die ze sinds 2019 in de collectie hebben. Hun eerste echte aero-fiets. Alle kabels lopen binnendoor, ook bij het stuur. Die is weer geïntegreerd met stuurpen waardoor je daar helemaal geen kabels ziet lopen.
Het team rijdt met Shimano, maar vooralsnog niet met de nieuwe Dura-Ace R9200 groep. De wielen zijn de Newmen Advanced SL R 50, een merk dat je veel op Cube-fietsen ziet. De banden zijn van Continental, derailleurkooi van Ceramic Speed, zadel en stuurlint van Prologo. Allemaal high-end dus, maar toch is het een van de weinige fietsen in het profpeloton die nog redelijk binnen het bereik van de consument valt. De complete fiets met Dura-Ace, Newmen wielen en geintegreerd stuur kost namelijk € 7.299,-. Nog steeds veel geld, maar het is in sommige gevallen de helft van wat andere fietsen in datzelfde peloton kosten.