De afgelopen maanden heb ik alweer veelvuldig gebruikgemaakt van een spatbord. En dat is al sinds jaar en dag de S-Blade van SKS Germany. In 2017 monteerde ik hem voor het eerst op m’n fiets, en inmiddels zijn we ruim vier jaar verder en doet hij nog steeds wat hij moet doen. Voor Björn geldt hetzelfde, maar dan met het SKS X-Tra-Dry spatbord, dat zijn voorkeur heeft.
Vier jaar, en veel modderspetters verder
Het assortiment spatborden dat SKS Germany op de website heeft staan is enorm en ook de twee bovengenoemde spatborden staan er nog steeds tussen. Sterker nog: de SKS S-Blade is een spatbord dat in 2012 al werd bestempeld met het ‘Good Industrial Design’ keurmerk. Dat keurmerk hebben ze inmiddels dus meer dan bewezen en ik moet zeggen dat ik zelf ook nog niet in de veronderstelling was dat ik al vier jaar lang gebruik maak van hetzelfde spatbord. En dat voor € 13,99.
Want in de afgelopen vier jaar kan ik wel zeggen dat hij het nodige heeft meegemaakt. Het lijkt een simpel plastic spatbord met een handige sluiting voor om je zadelpen. Maar zowel de sluiting als het spatbord zelf blijkt behoorlijk hufterproof en oerdegelijk. Zo ligt het spatbord bij mij tijdens het cross seizoen standaard in de auto en gebeurt het nog wel eens dat er een tas of krat met spullen bovenop komt te staan. Uiteraard niet met opzet. Dat geldt ook voor de SKS X-Tra-Dry, waar Björn zelfs per ongeluk al eens is op gaan staan. Beide spatborden zijn nog altijd in tact en doen hun werk steeds zoals verwacht.
Stevig en betrouwbaar
Zo stevig als het spatbord zelf is, zo zijn ook beide sluitingen. Het principe bij de sluiting van beide SKS spatborden is hetzelfde. Een band, met rubbergrippers aan de binnenkant, die je rondom je zadelpen klemt. Het vastzetten gaat met het een hefboompje waarmee je hem goed strak kan klemmen. Tussen de sluiting en het spatbord zit scharnierpunt waarmee je het spatbord hoger of lager kan zetten. Deze kan je met een schroefje aandraaien en Björn merkte op dat als je de schroef niet strak genoeg aandraait het spatbord soms door het trillen naar beneden zakt en op je band eindigt. Dus de schroef wel strak genoeg aandraaien, want dan gebeurd dat niet.
Ook na ruim vier jaar is er nog geen spoor van slijtage te zien en klemt het nog goed rondom de zadelpen. Ook het rubber doet nog steeds zijn werk waardoor de verschillende zadelpennen waar hij om heeft gezeten, krasvrij zijn gebleven. De klem van beide type spatborden werkt erg makkelijk bij ronde zadelpennen. Nu zie je tegenwoordig veel vaker dat zadelpennen een afwijkende, aero vorm hebben waardoor deze spatborden minder goed klemmen. Het blijft wel zitten maar de kans is er dat het bij veel trillen of een klein tikje tegen de zijkant, het spatbord scheef gaat zitten.
Maar op een fiets met een ronde zadelpen, werken deze spatborden nog altijd net zo goed als op de dag dat ze nieuw uit de verpakking kwamen. Bij aero zadelpennen moet je iets voorzichtiger doen zodat hij recht blijft zitten. Al met al een slimme investering wat mij betreft.
Meer info via SKS