De Giro van 2020 zit nog best vers in het geheugen en toch staan we al weer aan de vooravond van de 2021 editie. Afgelopen jaar werd de ronde door de bekende reden pas in oktober verreden en daarom hebben we niet zo lang hoeven wachten tot de mooiste ronde van het jaar weer van start gaat. Althans, dat vind ik dan :).

Koninklijke start in Turijn

Zaterdag 8 mei starten de renners onder de rook van het Koninklijk Paleis van Turijn. Met een vlakke proloog van 8,6 km lijkt het bijna een zekerheid dat de wereldkampioen tijdrijden Ganna op zaterdagmiddag de eerste roze trui aan mag trekken. Na de proloog is er nog maar één tijdrit en die is op de laatste dag als de renners naar Milaan rijden. In totaal nog geen 40 km voor de tijdrijders dus.

Het lijkt een vaste prik, maar het ziet er naar uit dat ook deze Giro er één wordt voor de echte klimmers. Het aantal vlakke etappes is op een hand te tellen en zoals gezegd zijn er ook maar twee tijdritten. Vooral het laatste gedeelte van de Giro is enorm zwaar. De organisatie heeft zeven etappes aangeduid als bergetappe en daarvan zijn er vier in de laatste zes etappes. Hopelijk zijn de verschillen in het klassement dan niet al te groot en krijgen we een open koers met veel strijd.

Strade Bianche en de Zoncolan

Onderweg zullen de renners een aantal keer over de strade bianche komen. De eerste, en misschien wel meest spectaculaire, zal zijn in etappe 9. Na een stevige etappe met 3 pittige klimmen is de streep getrokken op de Campo Felice. Een steile en onregelmatige klim waarvan de laatste kilometers onverhard zijn. In de 11e etappe zitten de renners in Toscane en de finish ligt niet heel ver van Siena. Dat is natuurlijk de regio van de onverharde wegen en daarvan zullen ze dan ook vier stroken krijgen voorgeschoteld. En niet zomaar stroken want gezamenlijk zijn deze goed voor ruim 35 km aan strade bianche. Op papier lijken de laatste kilometers bergaf te zijn, maar de finish ligt op de Via Roma boven in het dorpje Montalcino. De steegjes in het dorpje lijken precies op Siena en met de stijging van 12% tot de finish kan dit wellicht nog voor een verrassing zorgen.

Na een vlakke etappe en een rustdag staat de Monte Zoncolan op het programma. Een rit van meer dan 200 kilometer die eindigt op de mythische klim. Een klim van 14 km met een gemiddelde van 8,5% waarbij de laatste drie kilometer het heftigst zijn. Pieken tot maar liefst 27% en een gemiddelde van boven de 13%. Ik gok dat hier de wat mindere goden te voet zullen staan. En dat je als klassementsrenner moet hopen dat je geen slechte dag hebt, want dan kun je zomaar minuten verliezen.

Ook nog ruimte om te sprinten

Naast de Zoncolan zullen de renners in hun drie weken door ItaIië ook nog genoeg andere bekende en minder bekende bergen passeren. De Passo Fedaia, Passo Giau, Passo Pordoi en de Splugenpas is zomaar een greep uit het lijstje. Maar daarnaast zijn er toch nog een paar vlakke etappes tussendoor. Niet direct rustige dagen, want veel van de vlakke etappes gaan richting de 200 km en soms ook (fors) meer. Tussen alle bergetappes in de laatste week zit een vlakke etappe van 231 km. Als ik door het routeboek blader, zie ik zo’n 6 etappes waar de sprinters voor hun kansen kunnen gaan.

Deelnemers

De winnaar van vorig jaar, Geoghan Hart, zal dit jaar niet aan de start staan om zijn titel te prolongeren. Wel staat Ineos Grenadiers met een erg sterke ploeg aan de start met Egan Bernal als kopman. Daarnaast denk ik dat we renners als George Bennett, Vlasov, Bilbao, Almeida, Landa, Soler, Simon Yates, Carthy, Hindley en Bardet in de gaten kunnen houden als het om het roze gaat. Het is natuurlijk de Giro d’Italia en die heeft de laatste jaren al met enige regelmaat weten te verrassen, dus het kan maar zo dat er een andere renner uiteindelijk met de trofee vandoor gaat.

Naast het gevecht om de roze trui zal er elke dag worden gestreden voor de etappe. Daarbij zullen namen als Sagan, Ewan, Viviani, Gaviria en Groenewegen zich vooral in de sprint mengen en kun je De Gendt ongetwijfeld opschrijven voor een paar lange ontsnappingen. Ik ben zelf benieuwd naar de prestaties van Alpecin-Fenix in hun eerste grote ronde en ik ga er vanuit dat ook de andere teams met een wild-card veelvuldig in beeld zullen rijden in de ontsnapping van de dag.

De Giro start zoals gezegd op zaterdag 8 mei en wordt dagelijks live uitgezonden op Eurosport.

Meer info via Giro d’Italia