Met de etappewinst van Andre Greipel tijdens de Tour Down Under, was er al direct succes voor de nieuwe helmsponsor van Lotto Soudal, HJC Sports. Het Koreaanse merk heeft zich voor drie jaar verbonden aan het team uit België. Sinds 1971 is HJC actief in de helmenwereld en met name in de motorsport is het een grote speler. In de wielerwereld zijn ze tot op heden nog vrij onbekend.

Ibex en Furion
Niet alleen de heren, maar ook de dames en U23 ploeg, zal met een HJC Ibex of een HJC Furion helm te zien zijn. Hierbij is de Furion een aerohelm en de Ibex een helm met een meer open structuur. De Ibex is een helm met 16 ventilatie gaten en een gewicht van ongeveer 220 gram. Het is geen aerohelm, maar het design is wel aerodynamisch en voor de ventilatie wordt er gebruik gemaakt van luchtkanalen zoals we dit bij aerohelmen vaak zien. De helm heeft een zwarte schaal, met rode details en de logo’s van de ploeg. Aan de achterkant, waar de uiteinden van de luchtkanalen zitten, is de helm voorzien van een Belgische vlag. Het retentiesysteem komt uit de eigen fabriek van HJC.

De Furion, waarvan het design is gebaseerd op een motorhelm, heeft 15 ventilatie gaten. Dat is er maar één minder dan de Ibex. Met een opgegeven gewicht van ongeveer 190 gram is dit een van lichtste helmen van het peloton. Bekijk je de helmen naast elkaar, dan lijken ze qua vormgeving best veel op elkaar. Grootste verschil is zichtbaar aan de achterkant van de helm, waar de Ibex een meer open structuur heeft. Aan de zij- en voorkant lijkt het alsof de verdeling en omvang van de ventilatiegaten het enige verschil is. Qua kleurstelling valt de Furion wat meer op, doordat het HJC logo in grote witte letters op de helm staat. De achterkant is geheel rood en de Belgische vlag is verplaatst naar de schaal van de helm. Daarnaast lijkt het, alsof de Furion matzwart is van kleur, in tegenstelling tot de glanzende Ibex.

Via HJC Sports en Lotto Soudal

Tags: