Over ruim een half jaar beginnen de Olympische Zomerspelen in het Japanse Tokio. De Franse baanselectie, dat al sinds de Olympische Spelen van Atlanta in ’96 op Look rijdt, kreeg op de laatste dag van het afgelopen jaar hun nieuwe tuig te zien. De Look T20. De fiets is een samenwerking tussen Look en Corima.
Look en Corima
Het Franse Look is de afgelopen jaren bezig geweest met de ontwikkeling van de T20. Daarbij is deze fiets niet alleen voor de komende Spelen, maar ook voor de Spelen van 2024 in eigen land, Parijs. Samen met het eveneens Franse Corima hebben ze gezocht naar de optimale combinatie van frame en wielen. Dit heeft ertoe geleid dat de combinatie van het frame, met wielen van Corima een goede airflow heeft voor zoveel mogelijk aerodynamisch voordeel. Dit geldt voor de 4-spaaks en 5-spaaks wielen als ook de dichte disc wielen.
Naast de aerodynamische voordelen, die goed zichtbaar zijn bij de geïntegreerde dropouts van het frame, heeft Corima de steekassen lichter en stijver weten te maken. De combinatie van het frame met de wielen zorgt nu voor een geheel dat naar eigen zeggen 12,5% stijver is geworden.
Het T20 Frame
Licht en stijf is de gouden combinatie, zeker in het baanwielrennen. Ook hier geldt de UCI gewichtslimiet van 6,8 kg en met een 5-spaaks voorwiel en disc achterwiel komt deze T20 daar precies op uit. De Franse baan selectie is nauw betrokken geweest bij het ontwikkelen van deze fiets. Met de feedback van de renners hebben ze een winst van 30 watt weten te halen. Volgens Look betekend dit een volle fietslengte op een sprint van 200 meter. Deze winst halen ze uit het feit dat het frame 800 gram lichter is dan zijn voorganger. Naast deze gewichtsbesparing is hij 25% stijver bij het bracket en 12% stijver bij de achterbrug en bij het balhoofd.
Windtunnel tests
Als je de fiets bekijkt, zie je dat het hij gemaakt is voor snelheid. Bij het balhoofd zie je goed de druppelvorm en ook de rest van het frame wordt aan de achterkant smaller om zogeheten ‘drag’ zo laag mogelijk te houden. Deze druppelvorm zien we steeds meer voorbij komen bij frames die worden gemaakt aan de hand van windtunnel tests. Deze vorm van het frame zorgt bij Look voor een vermindering van 11% drag.
ZED crankset
Het ZED crankset werd ontwikkeld voor de Olympische spelen van Londen 2012 en ook in de nieuwe T20 wordt deze gemonteerd. De full carbon crank is volgens Look de lichtste en meest stijve crankset op de markt. Uniek aan de ZED crank is de mogelijkheid om de lengte van crankarm aan te passen. Dit Trilobe concept is een insert in de vorm van een driehoek. In deze driehoek zit het schroefdraad waar je het pedaal indraait. Door de insert te draaien komt het schroefdraad (en dus je pedaal) 2,5 mm hoger of lager te staan.
Op maat
Het frame is verkrijgbaar in vier maten. Om de renner er optimaal op te zetten zijn er 18 verschillende stuurpennen die variëren van 55 mm tot 140 mm. Afhankelijk van de discipline wordt er een tijdrit-stuur of gewoon stuur op gemonteerd. Beide sturen komen uit Look’s eigen fabriek. De ZED Crank kent twee modellen waarbij het verschil in de lengte zit. Met het aanpasbare Trilobe concept betekend dit dat er keuze is uit zes verschillende crank lengtes. Met al deze variaties is de T20 volgens Look de meest aanpasbare fiets die er momenteel op de markt is.
Meer info via Look