Bijna vier je geleden zette Basso de eerste stap in de gravelwereld met de Palta. Nu is het tijd voor de Palta II en die heeft dezelfde insteek: het draait om snelheid. Want volgens Basso kan avontuur competitief zijn en is ontdekken gewoon leuker met een beetje adrenaline en snelheid. Met een aantal aanpassingen heeft Basso de Palta II nog sneller proberen te maken, maar hebben ze ook gekeken hoe ze het comfort konden verhogen.
Comfort door nieuwe achterkant
Qua geometrie heeft Basso weinig aan de fiets gedaan. De belangrijkste aanpassing is dat de bovenbuis net iets meer sloping is geworden. De bovenbuis grijpt daardoor lager in op de zadelpen, waardoor er meer flex en dus comfort ontstaat. De achtervork heeft een aangepaste kromming en nieuwe carbon lay-up. Dit moet ervoor zorgen dat de achtervork verticaal meer kan bewegen, zonder in te leveren op de laterale stijfheid. De ruimte voor een maximale bandenmaat van 45mm banden helpt natuurlijk ook met het comfort.
Kamm tail design
Hoe is de Palta sneller gemaakt? Net als bij veel andere fietsen is dat door de buizen aerodynamischer te maken. De vork, balhoofdbuis, staande buis en de achtervork hebben een Kamm tail design gekregen. Deze aerodynamische vorm met afgeplatte achterkant begint snel de standaard te worden in de fietswereld. Een andere aerodynamsiche (en esthetische) ingreep is het wegwerken van de kabels. De kabels gaan via het stuur direct het frame in. Split spacers zorgen ervoor dat je de hoogte kunt aanpassen zonder dat je de kabels opnieuw door het frame moet leiden. Het stuur is trouwens ook vernieuwd. Het carbon stuur heeft nu 8 graden flare en een kleine drop van 122mm.
Slimme details
De fiets heeft ook nog wat slimme details: zo is er een lock ingebouwd om te voorkomen dat je stuur tegen het frame aan knalt als je stuur door het gewicht van bagage omslaat. En er zitten in de steekassen vier tooltjes weggewerkt. Vier tooltjes lijkt niet veel, maar met deze vier tooltjes zou je onderweg toch een heel eind moeten komen volgens Basso.
De Palta II is als frameset te koop voor € 2899,- en de prijzen voor een complete fiets beginnen vanaf € 3999,-. Voor alle fietsen kun je kiezen uit de groene, zwart of lichtgrijze kleur.
Op de website van Basso vind je het volledige overzicht van de modellen en de prijzen.